Mooi lenteweer zorgt voor stijging tweedehandsverkoop bij de franchiseformule Troc.com

Geplaatst door: Franchising Belgium

Het mooie lenteweer laat niet alleen de terrasjes vollopen, ook in tweedehandswinkels en op zoekertjessites is het dezer dagen een drukte van jewelste. Tijdens de eerste week van de paasvakantie steeg de omzet met 17% bij de franchiseformule van Troc.com. De reden: met het mooie weer steken we massaal de handen uit de mouwen voor de grote lenteschoonmaak. Steeds vaker verkopen we de overbodige spullen die we tijdens deze klus tegenkomen. De lente is voelbaar in het land. Het aangename weer tijdens de paasvakantie zorgt ervoor dat heel wat Belgen hun woning dezer dagen een grondige poetsbeurt geven. Uit een onderzoek dat de franchiseformule Troc.com en 2dehands.be vorig jaar lieten uitvoeren[1], blijkt dat 1 op 2 Belgische gezinnen hun woning te lijf gaan met spons en zeep. In 85% van de gevallen stoten ze daarbij op spullen die ze niet meer nodig hebben of gebruiken, en een kwart van hen verkoopt die ook. De beide tweedehandsspelers vermoeden dat er dit jaar nog een pak meer Belgen hun overbodige spullen ten gelde maken. “In onze winkels was het de afgelopen week een drukte van jewelste. We kregen zo’n 15 tot 20% meer producten binnen in vergelijking met enkele weken geleden. Consumenten doen dit om verschillende redenen; zo wint hun portemonnee er bij, kunnen ze er anderen blij mee maken maar ook het milieu ziet liever spullen hergebruikt dan op de afvalberg! We verwachten dat de drukte de komende week nog verder zal toenemen,” aldus Pierre Boseret, franchisegever en Algemeen Directeur van Troc.com België. Vooral meubelen, interieurproducten en fietsen worden vaker aangeboden in tweedehandswinkels. 2dehands.be merkt dan weer een forse stijging van het aantal zoekertjes in de rubrieken ‘Huis & Meubelen’ en ‘Tuin’ voor tuinmeubilair en -speelgoed. Over de franchiseformule Troc.com De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol franchisenetwerk met meer dan 160 winkels in zes Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Spanje). De eerste Belgische Troc.com werd in 1996 geopend. In België telt het franchisenetwerk Troc.com vandaag 28 winkels, waarvan 7 in Vlaanderen, 5 in Brussel en 16 winkels in Wallonië. Bij Troc.com bepaalt een expert samen met jou wat jouw goederen waard zijn. Daarna kan je jouw goederen zowel cash laten inkopen, waarbij je er meteen contant geld voor krijgt, of je kan ze in depot laten nemen. Daarna worden de goederen optimaal uitgestald in de toonzaal en meteen online geplaatst. Hoe werkt de depotverkoop precies: eens een koper gevonden voor jouw product, wordt het geld op jouw rekening overgeschreven. Voor de hele afhandeling ontvangt Troc.com een commissie die varieert naargelang de verkoopprijs.  Kortom: bij Troc.com is zowel ‘kopen of verkopen, altijd een goede zaak’. Voor meer informatie over de franchiseformule troc.com, klik hier. [1] In maart 2016 lieten Troc.com en 2dehands.be 1.000 Belgen via het internet bevragen naar de grote schoonmaak van hun woning. Dit onderzoek werd uitgevoerd door iVox. De foutenmarge bij 95% betrouwbaarheid bedraagt 2,3%.