De Belgische leider in keukens Ixina, een concept dat zich enkel via franchising ontwikkelt, heeft momenteel het grootste deel van zijn omzet in het buitenland, waar ze aanwezig zijn in meer dan 20 landen.
Met 140 verkooppunten, is Frankrijk de grootste markt, gevolgd door België (54 franchisewinkels), Algerije en de Golfstaten. Maar vreemd genoeg is het franchiseconcept van Ixina nog niet ontwikkeld bij onze Nederlandse en Luxemburgse buren.
Oprichting van een Benelux pool in het hoofdkantoor te Brussel
Tot nu toe was de exportcel van Ixina gevestigd in Roissy, regio Parijs waar de beslissingen over prioritaire landen werd gemaakt.
In deze situatie zal snel verandering komen met de oprichting van een Benelux Pool, gevestigd in het hoofdkwartier te Brussel om het franchise-concept in Nederland en Luxemburg te ontwikkelen .
Inderdaad de Belgische markt met zijn 54 franchisewinkels zal snel tot een punt van verzadiging komen en het leek logisch om een uitbreiding in Nederland en Luxemburg vanuit Brussel te bereiken. In België zijn er nog 3 of 4 zones en enkele grote steden waar er nog implantatiemogelijkheden zijn.
De eerste franchisewinkels in Nederland en Luxemburg zouden de deuren openen tegen het einde van dit jaar, vertelde ons Frédéric Berghmans, marketing directeur van het franchiseconcept.
De Nederlandse markt
Volgens Benoît Vrielinck, de afgevaardigde beheerder van Ixina België, is er zeker een plaats voor het franchiseconcept Ixina in Nederland, een land met zijn 17 miljoen inwoners waar a priori potentieel belangrijker perspectieven zijn dan in ‘België’.
De Luxemburgse markt
Op het kleinere grondgebied van Luxemburg, voorziet Ixina 5 à 6 verkooppunten, waarvan de eerste nog dit jaar zou openen op de weg naar Arlon.
Voor meer informatie over het franchiseconcept van Ixina, klik hier.
JUL