Steeds meer Belgische consumenten vinden de weg naar webshops. De onlineverkoop draagt aanzienlijk bij tot de commerciële resultaten van de franchiseformules die ervoor gekozen hebben om gebruik te maken van het internetkanaal. Analyse in enkele cijfers.
5,2 miljard euro aan internetaankopen in België
Uit de laatste cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een studie van GfK, blijkt dat in de eerste helft van 2018 € 5,29 miljard is besteed aan internetaankopen. Dit is een groei van 8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Tegelijkertijd steeg het aantal online aankopen in België met 5%, of 44,2 miljoen transacties alleen al in de eerste helft van het jaar.
“Steeds meer Belgen winkelen nu online en we zien elk kwartaal een stijging van het aantal aankopen”, aldus Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.
Online verkoop: 18% van de totale consumentenbestedingen
De online verkoopmarkt vertegenwoordigt 18% van de totale consumentenbestedingen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
Dit leidt ook tot een hogere groei van het aantal online uitgaven: 9% voor Vlaanderen, tegenover 7% voor Wallonië en Brussel.
In Vlaanderen blijft “vliegtickets en accommodatie (zonder pakket)” de populairste online aankoop. In termen van uitgaven vertegenwoordigt dit een totaal online aandeel van 87% in Vlaanderen en 80% in Wallonië en Brussel.
De tweede meest populaire categorie is “tickets voor attracties en evenementen”, met 81% voor Vlaanderen en 71% in Wallonië en Brussel.
De top drie wordt aangevuld met pakketreizen: 65% van alle online uitgaven in Vlaanderen werd aan dit soort reizen besteed, tegenover 59% in Wallonië en Brussel.
Belangrijkste groeisectoren van e-commerce: speelgoed, sport en recreatieve goederen
De belangrijkste groeifactoren in Vlaanderen zijn de uitgaven in het segment “speelgoed”, dat nu 47% bedraagt.
In Wallonië en Brussel wordt de groei vooral gedreven door het segment “Sport & Recreatie”.
Het aantal uitgaven in deze categorie heeft een online aandeel van 30%.
De Belg koopt niet alleen vaker online, maar geeft ook steeds meer uit in webshops, of het nu webshop zijn van franchiseformules of niet. De gemiddelde online uitgaven per consument stegen van €348 naar €364, een stijging van 5%.
NOV