Wie heeft het winkelconcept van het jaar en wint de Mercuriusprijs 2015?

Geplaatst door: Franchising Belgium

 Comeos, de federatie voor handel en diensten, roept handelaars op om hun dossier in te dienen. In juni selecteert een expertenjury tien laureaten, eind oktober weten we wie met het felbegeerde beeldje beloond wordt.

Images intégrées 1Comeos gaat op zoek naar het Winkelconcept van het jaar. Vorig jaar won de flagshipstore van Hunkemöller op de Meir de hoofdprijs, omdat hun klantenbeleving perfect in elkaar zit. Wasbar, waar je zoveel meer kan doen dan een wasje draaien, kreeg de aanmoedigingsprijs van de jury. Beide winkels scoorden uitmuntend op meerdere criteria van de jury, die op zoek gaat naar een winkelconcept waar beleving centraal staat, dat clicks integreert, met een uniek aanbod of een unieke prijs, dat duurzaamheid relevant maakt voor zijn klanten, dat opvalt door het enthousiasme en de vakkennis van zijn medewerkers, waarbij het gebouw en de inrichting voor differentiatie zorgen en dat rendabel is.

Kritische jury gaat undercover in de winkels

Comeos kiest het winkelconcept van het jaar niet zelf, maar doet hiervoor een beroep op zes experts. Professoren Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme) zorgen voor academisch inzicht, Joëlle Liberman (Egerie Research) bekijkt alles door de bril van de consument en Ellen Kegels (LNKnits) is zelf een geboren ondernemer. Stefan Van Rompaey (StoreCheck en RetailUpdate) beoordeelt als retailjournalist wekelijks winkelconcepten, terwijl Anneleen Desmyter (QRF) een neus heeft voor trends in winkelvastgoed. In juni selecteert deze jury tien laureaten uit de ingezonden dossiers. Maar er is meer nodig dan een dossier om de experten te overtuigen. Daarom gaan zij tijdens de zomermaanden mystery shoppen: ze bezoeken de laureaten onaangekondigd en incognito, zodat ze de winkel kunnen beleven als een echte klant. Daarna hakt de jury de knoop definitief door. Tijdens een spetterende prijsuitreiking op 28 oktober maakt Comeos de winnaar bekend.

Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 6 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be.