Na de recente opening van de eerste twee TRYBA-franchisewinkels in België, wil de Franse speler verder uitbreiding in ons land. De volgende jaren wil de producent van ramen, deuren en rolluiken een netwerk van 30 winkels uitbouwen in Vlaanderen en Wallonië.
Toen TRYBA midden september de eerste Belgische franchiseverkooppunten opende in Hasselt en Schilde, stak de Franse marktleider zijn ambities niet onder stoelen of banken. De uitbouw van een eigen netwerk met frachisewinkels in België is dan ook een logische stap in het groeiverhaal van de groep.
Olivier Simon, Export Manager TRYBA: “We zijn vertrouwd met de Belgische markt, de consumenten liggen ons wel. Ze hebben oog voor design en gaan bewust op zoek naar een duurzame oplossing. Omdat we onze producten niet alleen zelf ontwerpen en produceren maar ook plaatsen, kunnen we duidelijke kwaliteitsgaranties bieden. Om ons merk hier stevig te verankeren, zoeken we nu gedreven franchisenemers. Ondernemers die van aanpakken weten en mee in ons groeiverhaal willen stappen. Onze ambitie is om de volgende jaren een 5-tal franchiseverkooppunten per jaar te openen.”
TRYBA ondersteunt franchisenemers tot in de kleinste details. “In onze sector zijn we de enige op de Belgische markt die het franchiseconcept zo ver uitgetekend hebben. Implementatiestudies, financiële voorspellingen, winkelconcepten, gerichte communicatie… alles is voorhanden. In onze business is er geen ruimte voor improvisatie, ons succes hangt af van het succes van onze franchisenemers.”
Het Belgische assortiment van TRYBA omvat ramen en deuren in pvc en aluminium, rolluiken en garagepoorten, naast een exclusief assortiment gelakte pvc-producten in standaardkleuren en 43 RAL-tinten. TRYBA heeft het productieproces volledig zelf in handen en biedt standaard een garantie van 20 jaar (de wettelijke garantie bedraagt 10 jaar). In Frankrijk is het bedrijf met meer dan 300 verkooppunten al jaren marktleider in zijn sector. De productiesite van de groep bevindt zich in de Elzas.
Over Tryba, van familiebedrijf tot industriële groep
In Frankrijk is TRYBA uitgegroeid tot marktleider en kwaliteitsreferentie in ramen, deuren en rolluiken. Het verhaal startte in 1980 in Gundershoffen, in het Franse departement Bas-Rhin. Schrijnwerker Johannes Tryba opende er een fabriek op 1.200 m², waar hij met 15 medewerkers een 20-tal ramen per dag maakte. Het bedrijf kende een snelle groei en vertakte zich over heel Frankrijk, met vandaag een netwerk van ruim 300 verkooppunten.
TRYBA is het belangrijkste merk van de Franse groep Atrya, Deze holding produceert dagelijks ongeveer 3.500 ramen, deuren en rolluiken in 22 productiesites in Europa. De groep stelt 1.800 mensen tewerk en draait een omzet van circa 400 miljoen euro.
NOV