Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

Geplaatst door: Franchising Belgium

Ruim één jaar na de verkoop door Delhaize zit de franchiseketen van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep werkt aan een webshop en wil tegelijk in Frankrijk het aantal fysieke winkels opdrijven. Doel: de omslag maken naar een heus omnichannelbedrijf.

Fysieke winkels “onmisbaar”

Het is intussen al ruim een jaar geleden dat Delhaize Tom&Co verkocht aan een groep rond gewezen kaderlid Lionel Desclée. En in dat jaar heeft de franchiseketen van dierenspeciaalzaken niet stilgezeten. In België, waar de groep 130 winkels telt (het merendeel in franchising) zijn tal van winkels heringericht en is een aantal zelfs verhuisd naar een betere locatie.

In Frankrijk lag de focus dan weer op expansie. Een logische keuze, in de wetenschap dat de markt er vier keer groter is dan die in ons land. Tom&Co is bij onze zuiderburen al actief sinds 2011 en telt er intussen 20 winkels.

“Bedoeling is om in onze sector de nummer één in franchise te worden in Frankrijk”, vertelt Lionel Desclée aan de collega’s van TrendsTendances. “Tegen eind dit jaar mikken we al op 25 vestigingen.” De Belgische franchiseketen nam de voorbije maanden enkele dierenspeciaalzaken over maakt mikt toch vooral op “organische groei”, lees gloednieuwe franchisewinkels

Omnichannel

Voor de CEO van de franchiseformule Tom&Co is het duidelijk dat het fysieke verkooppunt onmisbaar blijft. Maar, zo zegt hij, “onze winkels mogen zich niet langer beperken tot het verkopen van producten. Ze moeten plekken worden waar beleving en ontdekking centraal staan, met een breed productassortiment en levende dieren. Bovendien moeten onze medewerkers zeer gepassioneerd zijn en over een goede expertise beschikken. In België zijn veel van onze mensen assistent-dierenartsen, in Frankrijk is drie jaar dierenverzorging een vereiste.”

Maar dat wil niet zeggen dat Tom&Co de digitale wereld niet omarmt. “Wij zijn aan het werken aan een omnichannel aanbod. Het idee is om klanten de mogelijkheid te geven om online te kopen en hun bestellingen thuis te laten leveren of in de winkel af te halen, maar evengoed om in de winkel te komen kopen en hun bestelling aan huis te laten leveren. Alle opties liggen open. Tegelijk zouden we zo ook ons aantal referenties aanzienlijk kunnen uitbreiden”, aldus nog Desclée.

De franchiseformule Tom&Co heeft vandaag een assortiment van zo’n 7.000 à 8.000 producten. In 2016 draaide de franchiseketen van dierenspeciaalzaken een omzet van om en bij de 200 miljoen euro.

Voor meer informatie over het franchsieconcept van Tom&Co, klik hier.

Bron: Retail Detail