Het franchisenetwerk Tom&Co gaat sinds 2016 als onafhankelijke keten door het leven, en moest daarbij heel wat hindernissen overwinnen. Vandaag komt het voor de dag met een totaal nieuw commercieel concept, dat breekt met de klassieke logica van de retailers. En dat is ook niet meer dan logisch: deze met sentiment beladen categorie verdient een aanpak die even emotioneel is en evenveel aandacht besteedt aan dienstverlening en beleving, belangrijke wapens in tijden waarin het online aanbod steeds belangrijker wordt.
Tom&Co werd in 1991 opgericht door de Delhaize Groep. Bij de fusie van het moederbedrijf met Ahold in 2016, verliet de keten de groep. Thierry le Grelle werkzaam op dat moment op het gebied van financial consultancy had Delhaize in zijn klantenportefeuille, in de context van de fusie van het bedrijf met Ahold.
Bij Delhaize leerde Thierry le Grelle dan Lionel Desclée kennen, die aan het hoofd stond van de franchise-afdeling maar voorheen Tom&Co runde. Beide heren verstaan elkaar en de retailer vertrouwt de financier toe dat hij een expert zoals hem nodig heeft om zijn droom te kunnen verwezenlijken: de dierenwinkelketen overnemen. Zo werd Thierry le Grelle dan in 2018 de nieuwe CEO van Tom&CO.
Groei voor alles
De nieuwe CEO werd al vlug verveld tot retailer. Alle lichten staan voortaan op groen: de omzet stijgt, sinds 2016 werden er 16 nieuwe winkels geopend en in de toekomst zou het op dit moment 163 franchisenetwerk met 12 verkooppunten per jaar moeten groeien.
Naast die nieuwe openingen zijn er ook een aantal optimalisaties gepland. Ze hebben onlangs nog een winkel 80 meter verhuisd, naar een meer zichtbare plaats. De omzet steeg er meteen met 25%. De onthulling van het nieuwe commerciële concept en de roll-out ervan zouden de rest moeten doen. De franchisenemers zien wat er aan de gang is en je merkt dat ze zelf zin hebben om aan de slag te gaan. De structuur is duidelijk veranderd. De typische verhouding meer tussen franchisegever en franchisenemer verdwijnt en ze betrekken hun partners maximaal in het overleg. Ze realiseren zich ongetwijfeld dat ze allemaal ondernemers zijn.
Het nieuwe commerciële concept
Met zijn nieuwe commerciële concept luidt Tom&Co de derde generatie van zijn winkels in. In 1991 werden de Tom&Co’s gepresenteerd als ‘Animal Centers’. Dat was toen een nieuwigheid die insloeg op de markt. In 2011 hebben ze al een belangrijke transformatie gerealiseerd. Iedereen was overtuigd dat Tom&Co niet zomaar een supermarkt voor hondenvoer mocht blijven. De baseline ‘Mijn dier en ik’ betekende de overgang naar een concept dat de service en de knowhow in de kijker zette. In 2018 zette Thierry le Grelle deze trend verder. Het is een droom dat dit nieuwe concept aanspreekt als een magazine, verandert als een galerij, verkoopt als een winkel, deelt als een app, verenigt als een club en amuseert als een show.
De keuzes die gemaakt werden gebeurden in functie van de verhouding tussen offline en online, iets waar alle retailers tegenwoordig van wakker liggen. “2019 wordt voor Tom&Co het jaar van de komst van het digitale kanaal”, bevestigt Thierry le Grelle. Ook dat is een vraag die ze aan hun partners-franchisenemers gesteld hebben.
De winkels blijven echter centraal staan in het concept en het businessmodel. De verkooppunten spelen een essentiële rol, en moeten ten volle hun troeven uitspelen om zich te onderscheiden van de internetverkoop. Er moet met andere woorden meer worden gedaan dan alleen maar palletten hondenbrokken verkopen.
Het nieuwe gezicht van Tom&Co is op dit ogenblik al te bewonderen in twee winkels, in Braine l’Alleud en Nantes. De resultaten liggen boven de verwachtingen en het cliënteel is enthousiast over de nieuwe shopping experience.
Het nieuwe concept is eerst en vooral een pak ruimer. Een van de nieuwe vondsten is de ‘gemeenschapstafel’, waar klanten even kunnen gaan zitten om met elkaar in gesprek te gaan, goede raad te krijgen of in een boek te bladeren, allemaal in een gezellige en huiselijke sfeer.
De ‘galerij’ is er nog zo eentje. Je kan hier niet alleen een voortdurend wisselend aanbod vinden, maar ook heel wat duiding.
Winkel of gemeenschappelijke ontspanningsruimte?
Tom&Co wil meer zijn dan een gewone winkel. De keten wil een plek worden waar je graag met het hele gezin naartoe trekt, of met je huisdier, uiteraard. Een plek waar gemeenschapsvorming op de eerste plaats staat.
Maar ook een echt platform dat een uitgebreide dienstverlening aanbiedt. Zo staat er een lokaal gratis ter beschikking voor gedragsexperten. De ‘dogwash’ biedt een uitkomst voor klanten die hun dier ook graag eens wassen, maar dan liefst niet in hun eigen badkuip. In het ‘Beauty Center’ kunnen zelfstandige hondenkapsters aan de slag. Succes gegarandeerd: de agenda is al voor de komende drie maanden volgeboekt!
Bij Tom&Co zijn ze ervan overtuigd dat een huisdier niet alleen maar een compagnon is, maar steeds meer een oplossing vormt voor ons chaotische en vaak eenzame leven in de stad. Met zijn natuurlijke materialen, kleurenpaletten en verrassende vondsten ademt het concept die warmte uit, terwijl het qua budget toch toegankelijk blijft: OSB-panelen, gerecycleerde planken, gebeitst hout… en vooral heel veel fantasie!
Voor meer informatie over het nieuwe franchiseconcept van Tom&Co, klik hier.
MRT