Spar Retail wordt Retail Partners Colruyt Group en Spar-winkels krijgen nieuw logo

Geplaatst door: Franchising Belgium




Spar Retail, het bedrijf dat de groothandelsactiviteiten van Colruyt Group overkoepelt, heeft een nieuwe naam: Retail Partners Colruyt Group. Die weerspiegelt beter de huidige activiteiten van de onderneming, die naast de Spar-winkels ook andere zelfstandige winkels toelevert. De Spar-winkels zelf krijgen een nieuw logo, met een duidelijke verwijzing naar Colruyt Group om zo meer het onderscheid maken tussen de twee sublicentiehouders van het Spar-enseigne, waar Colruyt Group de grootste van is.

Meer dan Spar alleen
Retail Partners Colruyt Group verenigt alle activiteiten van de groep die te maken hebben met zelfstandigen.“Vandaag bedienen we zo’n 410 winkels”, zegt directeur-generaal Dirk Depoorter. “De samenwerking met de Spar-ondernemers is het meest uitgebouwd en is goed voor ongeveer de helft van de winkels, de andere helft zijn winkels van Alvo, zelfstandige Mini Markets en vrije klanten. Bovendien stellen we als partner de zelfstandige ondernemers ook heel wat middelen ter beschikking om hun winkel op te starten en uit te bouwen. De naam Spar Retail dekte dus niet langer de lading van wat we allemaal doen.”

Engagement op lange termijn
Met de naamsverandering geeft Colruyt Group aan dat het zich op lange termijn engageert voor zijn zelfstandige partners. Dirk Depoorter: “Het feit dat Colruyt Group zijn naam bewust aan deze activiteit verbindt, is zowel voor heel onze organisatie als voor de zelfstandige ondernemers een belangrijk signaal. Het toont aan dat de groep gelooft in de samenwerking en hierin verder wil groeien.”
Het overkoepelen van de zelfstandigenactiviteiten heeft ook een onderliggende boodschap. “We staan ook open voor verschillende vormen van samenwerking met zelfstandigen. Ondernemers die zich niet goed voelen in de formule waarin ze vandaag zitten, kunnen bij ons terecht.”

Nieuw logo, in synergie met zelfstandige en consument
Samen met de naam verandert ook het logo en de huisstijl. “De drie rode tekens doen denken aan ganzen in formatie”, vertelt Dirk Depoorter. “Die wisselen regelmatig van plaats, maar vliegen wel in dezelfde richting. Op die manier willen wij ook samenwerken. De drie tekentjes stellen dan ook de zelfstandige ondernemer voor, de consument en Retail Partners Colruyt Group.”

Ook nieuw logo voor Spar-winkels
In België zijn er twee sublicentiehouders voor Spar. De Spar-winkels van Colruyt Group onderscheiden zich inhoudelijk van die van de andere sublicentiehouder, bijvoorbeeld op vlak van prijs, aanbod en promotie. Voor de consument is dit verschil vandaag enkel zichtbaar in de winkel, bijvoorbeeld door het aanbod van huismerken van Colruyt Group en door veel scherpere prijzen. Om het onderscheid ook zichtbaar te maken op de gevel en in onze communicaties, kiezen we voor een aangepast Spar-logo.

Colruyt Group verbindt zijn naam niet enkel aan onze groothandelsactiviteiten, maar doet dit nu ook met het Spar- logo. Dit omdat Colruyt Group 100% gelooft in de zelfstandige ondernemers die de Spar-winkels runnen.

De komende weken en maanden zal het nieuwe logo meer en meer zichtbaar worden in het straatbeeld.