SPAR Lambrechts opende in Helchteren een buurtwinkel die een nieuwe concept voorstelt aan de zelfstandige franchisenemers. Het nieuw concept strekt zich uit 600 m2. Helder, elegant en met oog voor alle trends in de hedendaagse foodretail: het is een uitstekende inspiratiebron voor alle zelfstandige partners van het Limburgse merk. Een rondleiding met foto’s, in het gezelschap van commercieel directeur Manu Suffeleers.
De pandemie en de maatregelen wegen voor velen zwaar, maar zetten geen rem op de zin voor initiatief bij de voedingsretailers.
SPAR Lambrechts stelt een gloednieuw concept voor op een oppervlakte van 600 m2 in Helchteren, op een vijftiental kilometer van Hasselt.
De Limburgse keten heeft de kans gegrepen om een totaal nieuwe winkel te bouwen, gelegen aan de rand van een belangrijke weg, in een omgeving die niet direct verzadigd is, sinds een franchisewinkel van Carrefour Market er de deuren sloot. Dat laat de lokale inwoners toe om te kiezen tussen een Colruyt in het noorden en andere winkels die in het zuiden, meer bepaald in Houthalen, liggen. Maar het is niet alleen die commerciële logica die ervoor zorgde dat SPAR Lambrechts het project neerpootte. “We willen onze zelfstandige ondernemers tonen hoe wij winkels zien en hen inspireren”, zegt Manu Suffeleers, commercieel directeur van SPAR Lambrechts. En de winkel maakt duidelijk dat er heel goed over nagedacht werd.
Zelfstandigen en hun klanten inspireren
“We hebben een studiegroep samengesteld die talloze verschillende concepten in België en Nederland is gaan bekijken, met als missie na te gaan wat de belangrijke tendensen in buurtwinkels en in de on-the-go consumptie zijn. We hebben er een rode draad uitgehaald die tot uiting komt in tien sterke punten in deze winkel.” Op die manier wordt duidelijk aandacht besteed aan vers, promotie, het aanbod van on-the-go producten, impulsproducten, ontwikkeling van maaltijden die ter plaatse bereid worden, de segmentatie van producten in categorieën en zelfs selfscanning.
“Het doel is niet om één uniek model op te leggen aan onze franchisenemers, maar om een heleboel mogelijke pistes voor te stellen die hen kunnen inspireren of die beantwoorden aan hun eigen verwachtingen of specifieke situaties. Dat terwijl we tegelijk onze rol spelen als centrale: we gebruiken en testen het concept, om hen zo een betrouwbare basis te geven, waarvan we heel gericht de rendabiliteit kunnen analyseren.” Het werd een pilootwinkel die al meteen uitgebreid de aandacht trok: talloze franchisenemers kwamen de nieuwe generatie buurtwinkel van SPAR Lambrechts bekijken en werden – net als wij – verleid. Manu Suffeleers geeft aan dat niet minder dan 17 zelfstandige uitbaters momenteel bezig zijn met een gedeeltelijke of volledige herinrichting, waarbij de winkel in Helchteren een dankbare inspiratiebron is. Terwijl de Belgische consumenten sinds een jaar met COVID-19 leven, heeft de pandemie geen negatieve invloed gehad op de omzetcijfers van de buurtwinkels – integendeel zelfs. De resultaten laten toe om te investeren in hun winkel, waardoor de timing van het nieuwe concept in Helchteren niet beter kon zijn.
Met deze winkel geeft SPAR Lambrechts zijn winkels een grondige verjongingskuur. Het biedt op het juiste moment een hedendaagse portie inspiratie aan zelfstandige uitbaters en klanten. Het nieuwe concept is met name ook overtuigend omdat het modulair is en daardoor met gemak aan te passen aan de behoeften van zelfstandige winkeliers. De winkel in Helchteren kende een uitstekende start en dat is verdiend. Zeventien zelfstandige ondernemers zijn nu al bezig om hun winkel aan te passen en deze prachtige, door de centrale ontwikkelde winkel zal ongetwijfeld nog meer winkeluitbaters inspireren.
Voor meer informatie om franchisenemer te worden bij Spar, klik hier.
Bron: Gondola
FEB