Oudste McDonald’s van het land heeft nu ook meest duurzame interieur: “Niet alleen wij maar ook onze bezoekers zijn bezig met het milieu”

Geplaatst door: Franchising Belgium

Na meer dan een maand werkzaamheden heeft het oudste franchiserestaurant McDonald’s Beurs, onder leiding van franchisenemer  Atef Wahba, vrijdagavond opnieuw de deuren geopend. De metamorfose is compleet, met echte kurk op de muren en scheidingswanden van gerecycled koffiegruis die de impact op het milieu zo klein mogelijk houden. “Klanten zullen het niet meteen zien, maar echt alles aan het interieur is duurzaam.”

Het nieuwe design van de eerste McDonald’s in ons land aan de Beurs komt van de hand van het Antwerpse ontwerpbureau WeWantMore. Het Brusselse restaurant is het derde ter wereld dat deze nieuwe look gebruikt, na twee restaurants in Frankrijk.

“Onze opdracht was tweedelig: een concept creëren dat past bij McDonald’s, en dat combineren met duurzaamheid”, vertelt Ruud Belmans, creatief directeur bij WeWantMore.

Koffiegruis

“De keuze van het materiaal is daarbij enorm belangrijk. Zo is het plastic gerecycleerd en kan het ook hergebruikt worden. Maar we hebben ook gewerkt met gerecycleerd koffiegruis, karton en kurk. Bovendien moesten we er op letten dat het materiaal impactvrij is en dat het makkelijk te kuisen is.”

McDonalds

Een design heeft veel kleur en energie.

Een ander aandachtspunt was de opbouw van de materialen in het franchiserestaurant aan de Beurs. “Zo hebben we de tafels, stoelen en wanden zo opgebouwd dat de grondstoffen terug makkelijk gescheiden, gerecycleerd en hergebruikt kunnen worden. Met dit design tonen we ook aan dat een duurzaam design niet altijd beige en bruin moet zijn. Duurzaam ontwerpen kan perfect met de look van McDonald’s, en dat is met veel kleur en energie. De klant zal niet direct merken dat alle materialen duurzaam zijn, maar dat moet ook niet.”

Er werd gewerkt met gerecycleerd koffiegruis, karton en kurk.

Sinds eind januari was het franchiserestaurant McDonald’s Beurs gesloten. Vrijdag om 17 uur opende het filiaal terug de deuren. Franchisenemer Atef Wahba is alvast tevreden met het resultaat. “Hier is heel creatief te werk gegaan, het resultaat is indrukwekkend. Uiteraard stap je hier een filiaal van McDonald’s binnen, maar eenmaal binnen zie je niet direct meer dat dit een McDonald’s is. We zijn ervan overtuigd dat onze klanten het interieur gaan smaken.”

Meest duurzame

Het ontwerp van het Antwerpse ontwerpbureau WeWantMore is samen met enkele andere designs beschikbaar voor toekomstige McDonald’s franchisefiialen. Over het algemeen wordt in restaurants van McDonald’s het interieur tussen 7 en 12 jaar vervangen. In overleg met de franchisenemer van een filiaal wordt vervolgens een keuze van het design gemaakt.

“Ons design is momenteel het meest duurzame in het aanbod en we hopen dat dit een verschil zal maken. Ook bezoekers van McDonald’s zijn bezig met het milieu dus we hopen dat ons design ook in veel andere filialen zal gekozen worden”, besluit Belmans.