Ook het franchisenetwerk Neuhaus lijdt onder de coronacrisis, maar houdt wel vertrouwen in de toekomst en blijft daarom nieuwe winkels openen.
Eerste verlies in vijftien jaar
Eerst het slechte nieuws: voor het eerst in vijftien jaar moest de chocoladetak van Bois Sauvage een verlies bekennen: de winstcijfers crashten van 14,3 miljoen boven nul in 2019 naar minus 2,9 miljoen vorig jaar. De grote schuldige is, alweer, de coronacrisis – en dan specifiek het wegblijven van toeristen uit China, Japan en de Verenigde Staten die verlekkerd zijn op pralines.
CEO Ignace Van Doorselaere meent echter dat de coronacrisis “een tijdelijke crisis is, van een jaar of twee”. Dat wil zeggen dat Neuhaus vooral tijdelijke maatregelen heeft toegepast, maar dat het zo snel mogelijk (liefst zelfs al volgend jaar) hoopt weer op het niveau van 2019 te geraken. Alleen de verkoop aan zakenreizigers zou mogelijk nooit meer volledig herstellen, zegt de topman in De Tijd.
Nieuwe winkels
Vanuit dat geloof in een snel herstel plant het franchisenetwerk Neuhaus binnenkort nieuwe winkels in Den Haag en Londen, nadat er onlangs nog winkels openden in onder andere Berlijn en Düsseldorf. Nochtans “is een op de tien winkels met sluiting bedreigd”, schrijft De Tijd. Neuhaus heeft tijdens de coronacrisis wel geen winkels definitief gesloten, klinkt het: het geloof in fysieke winkels blijft bij Neuhaus dan ook rotsvast.
Toch kan ook de pralinemaker niet buiten het internet: dankzij een samenwerking met Hallmark kan iedereen die bij de kaartjesreus een postkaart verzendt, nu ook een doosje Neuhaus-pralines meesturen. Zo zijn er nog meer creatieve online samenwerkingen, vooral dan in de Verenigde Staten. Die zijn ook nodig, zegt Van Doorselaere, want “het toerisme zal ook volgend jaar nog niet helemaal hersteld zijn.”
AUG