MOBALPA lanceert een nieuw uniek winkelconcept

Geplaatst door: Franchising Belgium

Het imago van het franchisenetwerk Mobalpa kreeg vorig jaar een echte verjongingskuur met een nieuwe merkpositionering. Als logische verderzetting van deze evolutie heeft Mobalpa gekozen voor een nieuw logo dat beter past bij de huidige merkpersoonlijkheid. Dit moderne, krachtige logo met een sterk identiteitssymbool erin weerspiegelt de Mobalpa-vakkennis op het gebied van inrichting op maat.

TRENDS ALS ONDERDEEL VAN EEN STERKE MERKVISIE

De consument van vandaag evolueert. Hij is steeds beter geïnformeerd, wordt steeds mobieler en vraagt steeds meer individuele en persoonlijke service. Het franchisenetwerk Mobalpa is het dan ook aan zichzelf verplicht om met deze evolutie mee te gaan, en zelfs voorloper te worden bij zijn klanten.

DE MERKUITSTRALING SPAT VAN DE GEVEL

Het verkooppunt is de eerste communicatiedrager. Om de merkevolutie en -visie over te kunnen brengen, moest ook dit medium een grondige transformatie ondergaan.

Een moderne gevel met esthetische diepgang!

EEN “UNIEK” WINKELCONCEPT

Het volledige winkelconcept van Mobalpa werd vernieuwd en uitgedacht om beter te voldoen aan de verwachtingen van de klanten, te focussen op hun plannen, behoeften en wensen, en perfect aan te sluiten bij de digitale verkenningstocht van vóór hun winkelbezoek.

Wie vandaag een Mobalpa franchisewinkel binnen stapt, heeft immers al vooraf kennis gemaakt met het merk en de markt. Het merk wil zijn klanten een unieke ervaring laten beleven.

Daarom zijn de winkels voortaan in drie gedeeld.

3 ZONES, 3 BELEVINGEN

In elke ruimte in de winkel kunnen alle voordelen van het merk uitgewerkt en in de verf gezet worden:

inspiratiezone (met allerlei opstellingen voor een ruime keuze),
‚ creatiezone (met pedagogische ruimte en keuzemuur voor overtuigende verkoopargumenten, en een cocreatieruimte om beter samen te werken), projectiezone (met volledig appartement en virtuele ruimte voor een unieke en gepersonaliseerde beleving). 

Inspiratie

Dit eerste winkeldeel, dat 100% klantgericht is, bevat enkel opstellingen, geen verkopersbureaus. Klanten vinden er inspiratie en zien de Mobalpa-oplossingen zoals in een showroom. Ze ontdekken er in alle vrijheid de opstellingen en kunnen er de modellen aanraken.

De verkoper is echter wel aanwezig. Hij staat klaar om de klant te verwelkomen en suggesties te doen waarbij het hele Mobalpa-verkoopproces intact blijft. Maar bezoekers vooral zich hier vooral vrij om te kijken, verkennen, voelen, …

Creatiezone

Deze zone werd ontworpen als gezamenlijke verbeeldingsruimte waar ideeën komen opborrelen.

Ze omvat een creatieruimte waar de verkopers samenkomen om in een en dezelfde ruimte aan hun ontwerpen te werken, wat een dynamiek creëert binnen het team.

In deze unieke ruimte vergroten ze samen hun competenties door hun kennis met elkaar te delen. Het lijkt wel een architectenbureau, die de functie van commercieel ontwerper aantrekkelijker maakt. Hier klinkt het woord team niet hol. De verkoperszelf zijn enthousiast.

Centraal in de creatiezone, en de winkel, bevindt zich de keuzeruimte met alle kleuren en materialen die het merk aanbiedt. Die ruimte is volledig open en zichtbaar van bij de ingang. Zo zien klanten meteen hoe breed het Mobalpa-gamma wel is. Flexibiliteit en bewegingsvrijheid zijn hier sleutelwoorden, voor een vlotte en agile relatie met de klant. Vanuit dit kloppend hart van de winkel zijn de andere essentiële onderdelen van het nieuwe concept meteen toegankelijk: de pedagogische ruimte met “spiegelkeuken”, de ontwerpruimte enz.

De “spiegelkeuken” bestaat uit twee keukens die er hetzelfde uitzien, maar expliciteert belangrijke informatie over de prijs. De keukens lijken dan wel identiek, toch hangt er aan elke keuken een ander prijskaartje. De toelichting van dit prijsverschil op basis van specifieke detailpunten geeft de klanten inzicht in de kostprijs van een keuken en mogelijkheden om in te spelen op hun budget. De klanten begrijpen de meerwaarde van deze ruimte omdat ze in één oogopslag de verschillende materialen, uitrustingsmogelijkheden, opties en configuraties zien, en welke impact die hebben op de eindfactuur. Dankzij deze ruimte komen de verkopers makkelijk meer te weten over het klantenbudget, en kunnen hierop meer in de diepte gaan werken met kennis van zaken. Zo kunnen ze optimalisatiemogelijkheden suggereren. Een mooie illustratie van de vakkennis van het franchisenetwerk Mobalpa op het gebied van inrichting op maat, in alle transparantie.

Projectiezone

Deze zone bestaat uit een volledig appartement dat de merkexpertise illustreert voor alles wat met woninginrichting te maken heeft. De Mobalpa-vakkennis op het gebied van maatwerk komt in deze ruimte volop tot uiting. De consument bevindt zich midden in een echte leefruimte en ziet zichzelf dan ook ten voeten uit in zijn ontwerp.

Om de klant hierbij te helpen, wordt 3D-immersie gebruikt, een toonaangevende projectietechniek met een VR-helm, waarmee hij kan rondwandelen in zijn toekomstige ingerichte ruimte alsof hij er zelf al staat. De klanten zijn in de wolken over deze ervaring, die ze veel overtuigender en levensechter vinden dan een ontwerp op papier. 

ONMIDDELLIJKE LANCERING BIJ ALLE NIEUWE BELGISCHE FRANCHISENEMERS

Het nieuwe concept wordt gerealiseerd in het hele netwerk in Frankrijk en Spanje, en bij alle nieuwe Belgische franchisenemers. De winkel in Bergen, die eind dit jaar de deuren opent, is ontworpen volgens dit nagelnieuwe concept, net zoals de winkel van Maldegem, waarvan de opening gepland staat voor begin volgend jaar.

Voor meer informatie op franchisenemer te worden bij Mobalpa, klik hier.