Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Franchisenetwerk Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels, uitgebaat door zelfstandige franchisenemers.
Stijgend consumentenvertrouwen
De groep zag afgelopen boekjaar de omzet met 5 miljoen euro dalen tot 1,35 miljard euro. De nettowinst echter verdrievoudigde tot 24 miljoen euro.
In Nederland noteerden de winkels een vergelijkbare groei van 1,3%. De doe-het-zelfmarkt doet het er beter, dank zij een stijgend consumentenvertrouwen en een herstel van de huizenmarkt. In België was er echter een daling met 2%. Brico rolt er een multiformaatstrategie uit met grote Brico Planit bestemmingswinkels, Brico buurtwinkels en Brico City stadswinkels, uitgebaat door franchisenemers.
Maxeda zal de investeringen in het komende boekjaar licht opvoeren en gaat verder met de uitrol van stadswinkels via franchisng. Online groeit maar speelt in doe-het-zelf nog een beperkte rol, meldt de retailer, die voorzichtig is in z’n prognoses omdat de markt onzeker blijft. De groep baat in de Benelux in totaal 383 bouwmarkten uit en stelt ongeveer vijfduizend mensen tewerk.
Voor meer informatie over het uitbaten van een franchisewinkel Brico of Brico City, klik hier.
JUL