“Met Le Pain Quotidien verder durven gaan dan anderen”

Geplaatst door: Franchising Belgium

Sinds 25 jaar bakt het franchisenetwerk Le Pain Quotidien puur natuurlijke broodjes, die door een breed internationaal publiek worden gesmaakt. Deze speciale verjaardag was voor het moederbedrijf een mooi moment om de master franchise terug te kopen, maar om meteen ook eens met CEO Vincent Herbert terug te blikken op een boeiend ondernemersverhaal dat ook in België sterk blijft leven.


Weet u nog hoe het verhaal destijds begon?

Herbert: “Het was 26 oktober 1990 toen we in de Antoine Dansaertstraat in Brussel onze eerste winkel openden. Typisch was de grote gemeenschappelijke tafel, die meteen ook een maatschappelijke rol vervulde: mensen die elkaar niet kenden, begonnen er spontaan een praatje te slaan. Toen gingen onder meer ons zuurdesembrood van 2 kilo, artisanale viennoiserie en confituren vlot over de toonbank. Bedenker van het hele concept was Alain Coumont. Als jonge restaurateur vond hij nergens een brood dat helemaal aan zijn smaak voldeed. Daarom ging hij zelf aan de slag. Met de combinatie van bloem, water, zout kwam hij tot een brood dat na een langzame gisting in stenen ovens werd gebakken. Tot op vandaag is Alain voor ons actief.”

Hoe snel kwam het tot een sterke expansie?

Herbert: “Lang duurde het niet voor we met LPQ in België tien franchisewinkels telden. Steeds meer mensen konden zich vinden in een concept waar gemoedelijkheid, authenticiteit en eenvoud hoogtij vieren. De gemeenschappelijke tafel, geplaasterde muren en gerecycleerde grenen meubels vormen de rode draad door al onze winkels. Samen met de specifieke architectuur en unieke ruimtes, gaf ons dat een eigen identiteit.”

Welke evolutie kwam er in het assortiment?

Herbert: “We zijn onszelf altijd trouw gebleven door de menukaart te stofferen met gezonde, natuurlijke voeding, waar we steeds meer het biologische aspect op de voorgrond plaatsten. Zo kreeg ons brood in 2005 een biologisch certificaat, waarna we dit doortrokken naar de viennoiserie, chocopasta’s, confituren, koffie, thee, mediterraanse producten, noem maar op. De gele macaron van ‘Organic-Agriculture biologique’ vind je vandaag terug op meer dan 70 producten uit ons aanbod, wat bewijst dat die allemaal afkomstig zijn van biologische landbouw.”

Inmiddels is LPQ al lang geen exclusief Belgisch verhaal meer?

Herbert: “Nadat we in 1996 een eerste winkel in Parijs hadden geopend, verwelkomden we een jaar later al de eerste klanten in onze shop in New York. Daaruit is geleidelijk aan de ontwikkeling van een franchisenetwerk gegroeid, dat zich vanaf 2003 ontplooide in onder meer het Midden-Oosten, Mexico, Rusland en Europa (grootsteden als London, Madrid en Amsterdam). In 2010 beukten we zelfs de poorten van de Aziatische markt open, met shops in Mumbai en Tokyo. Later volgden onder meer nog Sao Paolo en Buenos Aires, om er maar een paar te noemen. Twee jaar geleden bereikten we de kaap van de 200 winkels, inmiddels zijn er al 235.”

Hoe gaat het verhaal in ons land verder?

Herbert: “Al die tijd zijn we erover blijven waken dat we onze Belgische roots niet verloochenden, wat zich weerspiegelde in de uitbouw van ons franchisenetwerk hier. Het feit dat we hier al 29 franchisewinkels openden, illustreert dat perfect. Brussel spant daarbij de kroon. Onlangs hebben we met het moederbedrijf PQ Licensing trouwens de Belgische master franchise PQ Belgium terug gekocht. Daardoor blijft het merk op de thuismarkt dus in eigen handen, wat ons de gelegenheid biedt om nieuwe kansen te creëren voor de lokale en de globale markt. We zijn ervan overtuigd dat LPQ Belgium zal meegenieten van innovaties wereldwijd en dat de Belgische waarden van ons concept ons netwerk nog beter kunnen inspireren . Met andere woorden: dankzij deze overname kunnen we voor een hechtere band tussen het internationale en het Belgische Franchisenetwerk zorgen.”

In welke mate herhaalt de focus op natuurlijke voeding zich in andere echelons van het bedrijf?

Herbert: “We hebben ons altijd al ingezet voor een beter milieu en zijn waakzaam voor de gevolgen van de klimaatverandering. Daarom blijven we inspanningen doen om de voetafdruk van onze restaurants tot het minimum te beperken. Zo hebben we in onze 37 restaurants in New York ledlampen voorzien als verlichtingsbron, waardoor we het energieverbruik met 80% kunnen reduceren. Onder meer dankzij die investering, zijn al die restaurants inmiddels CO2-neutraal gecertificeerd. Intussen zijn we volop bezig om dit ook voor al onze Belgische restaurants te doen.”

Wat is voor u de sleutel van 25 succesvolle jaren LPQ?

Herbert: “Het menselijke aspect is voor ons prioritair. Het engagement van onze medewerkers, de loyaliteit van onze klanten en de passie voor ons concept hebben ons gebracht tot waar we nu staan. De uitwerking van een ondernemerschapsprogramma voor onze managers biedt hen niet alleen een houvast om een topteam uit te bouwen en te zorgen voor een service van de hoogste kwaliteit, maar geeft hen tegelijk de kans om te delen in onze winst. Tot op vandaag zijn er vijf dergelijke ondernemers, maar we willen dit graag verder uitrollen. We kunnen nog beter worden door te blijven verder gaan, daar waar andere ondernemers zouden stoppen. Dat is cruciaal om je bedrijf alle kansen op continue groei te bieden.”

Bron: Store Check