Mercuriusprijs: Negen laureaten strijden om titel “Winkelconcept van het jaar”

Geplaatst door: Franchising Belgium

De strijd om de Mercuriusprijs, de oudste prijs in de handel, is opnieuw losgebarsten. De jury selecteerde uit een recordaantal dossiers negen laureaten, maar slechts één zal bekroond worden tot “Winkelconcept van het jaar”.

Traditiegetrouw lanceerde Comeos, de federatie voor handel en diensten, in het voorjaar een oproep naar alle handelaars om hun dossier in te dienen voor de Mercuriusprijs. Een recordaantal gaf hieraan gehoor: tientallen dossiers vielen in de bus. Grote ketens, maar evengoed kleine zelfstandige winkels. Sterke ondernemers, initiatieven met groeipotentieel en zelfs revolutionaire innovaties. Pure handelaars, maar ook restaurants of apothekers. Werkelijk alle facetten van de handel kwamen aan bod.
De hoge kwaliteit van de ingezonden winkelconcepten zorgde voor geanimeerde discussies in de jury, die dankzij haar diverse samenstelling de dossiers vanuit verschillende invalshoeken bekijkt. Professoren Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme) zorgen voor academisch inzicht, Joëlle Liberman (Egerie Research) bekijkt alles door de bril van de consument. Stefan Van Rompaey (StoreCheck en RetailUpdate) beoordeelt als retailjournalist wekelijks winkelconcepten, terwijl Anneleen Desmyter (QRF) een neus heeft voor trends in winkelvastgoed.
Deze juryleden selecteerden volgende laureaten:
· Färm: een coöperatieve biologische supermarkt die uitgroeide tot een keten
 
· Medi-Market: een revolutie in de farmaciewereld
 
· Ellis Gourmet Burger: waar ze elke dag opnieuw streven naar dé perfecte gourmet burger
 
· Créa’City: maakt originele kunstwerken toegankelijk voor iedereen
 
· CRU: Colruyt’s overdekte markt die focust op beleving en authenticiteit
 
· Orchestra Zaventem: maar liefst 5000m2 aan producten voor kinderverzorging, mode en speelgoed
 
· Cook & Serve: zij verkopen niet zomaar keukenartikelen, wel keukenplezier 
 
· M.A.C. Cosmetics: zeer uitgebreid gamma maar op maat van elke klant dankzij uitgebreid persoonlijk advies en workshops
 
· Flying Tiger: betaalbaar, eenvoudig Scandinavisch design met een knipoog
De juryleden hebben tijdens de zomermaanden niet stilgezeten: zij gingen mystery shoppen bij de laureaten, om te bepalen wie de titel “Winkelconcept van het jaar” het meest verdient. Wie blinkt uit in customer experience, aanpak van het personeel en innovatie, maar heeft ook oog voor digitale integratie, winkelinrichting, duurzaamheid en rendabiliteit? Tijdens een spetterende prijsuitreiking op 28 oktober in De BEL (Tour & Taxis) maakt de jury de winnaar van de Mercuriusprijs bekend.
Bron : Comeos