Leonidas, een franchisenetwerk met een wereldwijde reputatie

Geplaatst door: Franchising Belgium

Op het moment dat de chocoladewereld bruiste tijdens het 4de editie van het Chocoladesalon, ontmoette Franchising-Belgium David Lekens, Buissines Unit Manager Benelux, van de franchiseformule van de Belgische Chocolatier Leonidas.

Het Belgische chocolade bedrijf  Leonidas dat  meer dan 100 jaar geleden werd opgericht  ( 1993), is nog steeds een 100% familiaal bedrijf. Vandaag de dag telt hun wereldwijde franchisenetwerk meer dan 1400 verkooppunt en in 54 verschillende landen

In België, telt het Leonidas franchisenetwerk 385 verkooppunten waarvan 22 in eigen beheer. De overige, 93,3% zijn in handen van franchisenemers.

In Frankrijk, is Leonidas goed ingeburgerd met meer dan 330 franchiseverkooppunten.

Het nieuw franchiseconcept van het bedrijf, met nieuwe kleuren en een moderner design werd in 2005 ingevoerd. Tijdens 2011 en 2012, werd het concept nog steeds verbeterd.

Het Leonidasgamma biedt aan zijn cliënteel 120 verschillende referenties ( pralines, tabletten, sticks, enz.)  zonder de bekende Manon te vergeten, het product bij uitstek van de chocolatier.

Openingen van nieuwe franchisewinkels

In 2016, hebben een vijftiental nieuwe winkels hun deuren geopend in België. Een van die laatste franchisewinkels, werd eind november geopend in het nieuwe shoppingcenter Docks Brussel.

Bestaande franchisenemers nemen vaak ook verkooppunten over waarvan de vorige franchisenemer op pensioen gaat, bij een sterfgeval of ingeval van overname door gezondheidsredenen.

Leonidas of de chocoladebeurs

De franchiseformule Leonidas is duidelijk zichtbaar op de chocoladebeurs van Brussel die in Tour en Taxis gehouden werd van 10 tot 12 februari. Eén derde van de stand was gewijd aan hun nieuwe partnerschip met de Asterix edities. Op de Chocoladebeurs stelde Leonidas een nieuw exclusieve gelimiteerde editie voor: een violette ganache met vanille, omhuld met donkere chocolade. Deze praline is geïnspireerd op de mode van de jaren 50, gedecoreerd met een silhouet dat aan de actrice Audrey Hapburn doet denken.

Steeds innoverend, brengt de franchiseformule Leonidas een ‘Limitid Edition’ cadeaudoos op de markt : Fourreau , gevuld met 20 chocolades.

En zoals elk jaar, neemt de franchiseformule Leonidas deel aan defilés van chocoladejurken; jurken en accessoires in chocolade gerealiseerd door de Maître chocolatier van huis Daniel Stallaert

Leonidas: een uitstekend franchisenetwerk

De Leonidas Formule is een effectief lid van de Belgische Franchise Federatie, dat de Europese deontologische Erecode respecteert en erkent  wordt voor zijn ethische en authentieke franchise.