Interview met Xavier Brohez, een tevreden Midas-franchisenemer

Geplaatst door: Franchising Belgium

Franchising Belgium ontmoette franchisenemer Xavier Brohez in zijn Midas-garage in het Waalse Jemappes. Een ervaren franchisenemer aan het roer.

Sinds september 2000 staat Xavier Brohez (51) aan het hoofd van zijn Midas-franchisevestiging in de Rue Maréchal Foch, vandaag een van de grootste van het netwerk van Midas, gespecialiseerd is in het onderhoud en de reparatie van alle merken voertuigen. Het heeft net zijn twintigste verjaardag gevierd met het merk.

Xavier begon zijn carrière na zijn studies als monteur door een stage te lopen in een garage van de Speedy-keten waar hij na een jaar assistent-manager werd. Zijn verlangen naar onafhankelijkheid leidde er al snel toe dat hij zelfstandig ondernemer werd in zijn garage en hij was ook betrokken bij de tweedehands autobusiness.

Maar in september 2000 diende zich de mogelijkheid aan om in Jemappes een franchisegarage te openen onder de vlag van “Midas” en Xavier aarzelde niet om een volwaardige Midas-franchisenemer te worden.

Zijn garage, is uitgerust met 6 dekken, heeft een team van 11 monteurs in dienst en reikt zo’n 8.000 facturen per jaar uit, wat betekent dat er geen werkloosheid is in de vestiging. Gemiddeld rijden er dagelijks 30 voertuigen door de garage.

Er is weinig verloop onder het garagepersoneel, dat een gemiddelde anciënniteit van 9 jaar heeft.

Wat is uw relatie met uw franchisegever?

Het staat vast dat het na twintig jaar als franchisenemer bij Midas goed gaat en mijn relatie met het management van de winkel is hartelijk en positief.

Net als alle andere Midas-franchisenemers krijg ik regelmatig bezoek van iemand van het hoofdkantoor die langskomt om een kleine inspectie uit te voeren, verschillende uitwisselingen te doen en de garagevoorzieningen te fine-tunen.

De franchisenemers van het netwerk komen ook twee keer per jaar bijeen om de balans op te maken en de evolutie van het netwerk te bespreken.

Ik ben ook lid van het Marketingcomité van Midas Belgium, dat bestaat uit vijf franchisenemers en vertegenwoordigers van de algemene directie. Tijdens de vergaderingen van dit comité worden toekomstige commerciële acties geanalyseerd en besproken en worden in onderlinge overeenstemming opties gekozen in een geest van positieve en constructieve dialoog.

Wat zijn volgens u de kwaliteiten van een goede franchisenemer?

Ik denk dat het vasthouden aan het franchiseconcept en het volgen van de commerciële acties die door de franchisegever worden voorgesteld, een bepalend element is en deel uitmaakt van het concept zelf van franchising.

Aan de andere kant denk ik dat het in onze business ook belangrijk is om gebruik te maken van de leveranciers waarnaar de franchisegever verwijst, die in het groepsconcept profiteert van de groothandelsprijzen voor het netwerk en die de individuele kaart wil spelen, zou in strijd zijn met de beginselen zelf van de samenhang van een merk.

Als verantwoordelijke voor deze garage en met mijn opleiding tot monteur is het duidelijk dat liefde voor het vak onontbeerlijk is, ook al nemen het management van de vestiging, het personeel en de onmisbare contacten met de klanten vandaag de dag het grootste deel van mijn tijd in beslag.

Zijn er plannen voor de toekomst?

In onze sector in het algemeen is het vrij moeilijk om meerdere franchisevestigingen te beheren, ook al zijn er altijd enkele uitzonderingen. In een aantal gevallen gaan Midas-garages over van generatie op generatie, wat in mijn geval niet zal gebeuren.

Op mijn leeftijd en met drie zonen die andere professionele interesses hebben, denk ik dat ik me nog fulltime aan onze technische evolutie zal wijden. Blijven leren om beter te kunnen investeren is essentieel.  Ik reken erop dat het bedrijf mij in ieder geval de komende 10 jaar op de best mogelijke manier zal helpen evolueren.

 

Voor meer informatie o franchisenemer te worden bij Midas, klik hier.