Op 9 november viert het opleidingscentrum van Mobalpa zijn dertigste verjaardag. Hét moment om even terug te blikken op zijn indrukwekkende parcours en de cruciale rol die de opleiding speelt in de ontwikkeling van het Mobalpa-netwerk en het succes van de verkooppunten. Vandaag leidt het opleidingscentrum van Mobalpa 600 stagiairs per jaar op. Het centrum ontwikkelt bij hen een onberispelijke, professionele houding die ze kunnen gebruiken in hun veelzijdige en complexe functie. Bovendien houdt het centrum zich ook bezig met de aanwervingen voor het Franstalige netwerk.
De opleiding, een echte troef voor betere verkoopresultaten
Een van de essentiële troeven voor de ontwikkeling van het Mobalpa-franchisenetwerk is het feit dat men een opleiding kan volgen die georganiseerd wordt door het merk zelf. De opleiding is op die manier perfect aangepast aan de dagelijkse taken van de commerciële ontwerpers. Hierdoor kunnen franchisenemers werknemers aannemen die het beroep nog onder de knie moeten krijgen. Ze zijn er echter wel zeker van dat die personen de perfecte opleiding voor hun toekomstige functie krijgen en dat ze de verkoopresultaten van de winkel weten te garanderen. Voor ervaren werknemers biedt de opleiding de mogelijkheid om hun kennis via specifieke themasessies op te frissen, te ontwikkelen en te optimaliseren. Het opleidingscentrum van Mobalpa biedt opleidingen aan voor alle teams in de winkel, van commerciële ontwerper tot leidinggevende!
Het opleidingscentrum van Mobalpa: een toegewijd team en een modern, efficiënt hulpmiddel
Het opleidingscentrum van Mobalpa ligt in Frankrijk in de Alpen. Het is een modern centrum dat over heel wat middelen beschikt om zijn stagiairs te laten genieten van een ongeëvenaard comfort en een unieke vakkennis. Laure Bayet, verantwoordelijke aanwerving en opleiding, legt uit: “We kunnen exclusief gebruikmaken van vier opleidingszalen en 30 computers en beschikken bovendien over een buitengewone troef: op de eerste verdieping hebben we een showroom van maar liefst 3000 m² om onze producten concreet voor te stellen. Ons team bestaat uit vijf voltijdse krachten en een groepje van externe onderwijzers die op basis van hun vakkennis geselecteerd zijn. Onze stagiairs komen dan ook terecht in een uitzonderlijke omgeving waarin ze een concrete opleiding met een langetermijnvisie kunnen volgen.”
De stagiairs krijgen zowel een virtuele opleiding, een opleiding in de winkel en een opleiding in het opleidingscentrum van Mobalpa. Ze beginnen met een eerste kennismaking via oefeningen en e-learning (van 1 tot 18 dagen virtuele opleiding afhankelijk van hun niveau). Vervolgens krijgen ze 5 tot 30 dagen opleiding in de Mobalpa-lokalen in Frankrijk, afgewisseld met praktijktraining in de winkel. Na die opleidingsperiode heeft de stagiair, of hij nu jong of ervaren is, een bepaalde kennis vergaard om zijn taken volledig zelfstandig uit te voeren en de producten en methodes van Mobalpa volledig te beheersen.
Overtuigende resultaten en een uitzonderlijke tevredenheidsscore
Het beste bewijs van het succes van het opleidingscentrum is de mening van de stagiairs zelfs. “Zo verklaart bijna 98,5% van de nieuwe commerciële ontwerpers tevreden te zijn over de opleiding. We zijn dan ook erg trots op die resultaten”, zegt Laure Bayet. “Er geeft niets zoveel voldoening als een getalenteerd iemand zonder voorkennis opleiden, om enkele weken na de opleiding al vast te stellen dat zijn resultaten op één lijn liggen met die van de beste – inclusief ervaren – commerciële ontwerpers. Onze mooiste beloning krijgen we wanneer onze stagiairs vertellen dat ze bijzonder gelukkig zijn met hun baan die ze met hart en ziel kunnen uitoefenen, een baan die hen ook nog eens een mooi salaris oplevert en het gevoel geeft gewaardeerd te worden … En dat gebeurt erg vaak!”
Mobalpa wil vooral haar managers opleiden
Voor Mobalpa speelt de manager een essentiële rol in de winkel. Managers worden vaak vergeten in opleidingen die vooral gericht zijn op commerciële ontwerpers. De manager is nochtans de persoon die verantwoordelijk is voor het succes van het verkooppunt (vergelijk het een beetje met een sportcoach die verantwoordelijk is voor de overwinning van zijn team). Mobalpa biedt dan ook een opleiding aan die speciaal op managers gericht is. De sessies richten zich tot iedereen die de functie van verkoopmanager in de winkel uitoefent. Dat kunnen uiteraard de managers zelfs zijn, maar ook de leidinggevenden die de functie in hun winkel op zich nemen of de commerciële ontwerpers die doorgroeien naar een managersfunctie.
Het traject duurt zes maanden en bevat twee tot drie klassikale opleidingsdagen per maand, aangevuld met e-learning en praktijktraining in de winkel. Het is dan ook een beroepsopleiding die niet theoretisch, maar echt praktijkgericht is. Ze wordt gegeven door een comité van leidinggevenden en managers van het netwerk die hun ervaring gebruiken om de lesinhoud te bepalen. De opleiding kan al op heel wat enthousiaste reacties rekenen. Niet verwonderlijk overigens, aangezien de verkooppunten met een manager opmerkelijk betere verkoopresultaten kunnen voorleggen dan de verkooppunten zonder manager.
MOBALPA, specialist in keukens, badkamers en maatwerk, maakt deel uit van de groep Fournier. In 1907 werd het bedrijf opgericht in Frankrijk, toen Eugène Fournier zijn houtatelier opende in de buurt van Thônes (Haute-Savoie). Het merk werd in 1949 in het leven geroepen door zijn zonen Marcel en Paul, die keukens gingen aanbieden met verschillende elementen. In de jaren 70 bracht het merk de eerste geïntegreerde en innoverende keukens op de markt. In 1992 werd het aanbod uitgebreid met badkamers. Het aanbod werd in de jaren 90 vervolledigd met opbergmeubels, met de nadruk op maatwerk.
Voor meer informatie over het franchiseconcept van Mobalpa, klik hier.
NOV