Het franchisenetwerk McDonald’s België blijft op alle vlakken vernieuwen

Geplaatst door: Franchising Belgium

OP woensdag 31 januari heeft McDonald’s België de resultaten van vorig jaar bekendgemaakt. Een mooi jaar waar meer dan 3,8 miljoen nieuwe klanten over de vloer kwamen. Het franchisenetwerk McDonald’s België maakt ook de balans op van McDo 2.0 en McDelivery. McDonald’s België blikt bovendien vooruit op 2018, een feestjaar dankzij zijn 40e verjaardag in België en de 50e verjaardag van de Big Mac.

2017 : een mooi jaar

In 2017 hebben McDonald’s België en zijn franchisenemers meer dan 21 miljoen euro geïnvesteerd, onder meer in de overgang van 20 restaurants naar het McDo 2.0 concept  en de bouw van 4 nieuwe restaurants in Genk, Corbais, Erquelinnes en Nijvel de laatste 4 maanden van het jaar. In 2017 zijn er 524 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd. “Sinds ik 10 jaar geleden Managing Director ben geworden, creëerde McDonald’s in België elke 2 dagen een nieuwe job”, zegt Stephan De Brouwer, Managing Director van McDonald’s België. De onderneming telt tegenwoordig 80 restaurants voor 4.493 arbeidsplaatsen en bood vorig jaar niet minder dan 104.751 opleidingsuren aan zijn medewerkers. “Vorig jaar kwamen er 3,8 miljoen nieuwe klanten over de vloer van McDoDat zijn meer dan 10.000 nieuwe klanten per dagWe zijn trots dat onze initiatieven vruchten afwerpen om het onze klanten elke dag nog beter naar hun zin te maken. Elke dag blijven we innoveren, en dat zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers.”, voegt Stephan De Brouwer toe.

Innovaties op alle niveaus

Twee jaar geleden lanceerde het franchisenetwerk McDonald’s België McDo 2.0 met de bereiding van burgers à la minute en tafelbediening. Tegenwoordig biedt bijna de helft van de restaurants tafelbediening en à la minute bereiding van burgers aan. Tegen eind 2018 zullen nagenoeg alle Belgische McDo restaurants deze diensten aanbieden.

Vorig jaar lanceerde McDonald’s een nieuwe klantentevredenheidstool om feedback van klanten te ontvangen tijdens het bezoek aan het restaurant. Voor Stephan De Brouwer: “Dankzij deze technologie staan we nog dichter bij onze klanten. In één jaar tijd hebben we een pak meer feedback van onze klanten ontvangen dan met 37 jaar mystery shopping. We willen onze klanten aanzetten om dit te blijven doen zodat we kunnen blijven evolueren en nog beter aan hun verwachtingen kunnen voldoen”.

McDelivery is een van de grote innovaties van 2017. Via de UberEATS app kun je nu je favoriete burgers bestellen en thuis laten leveren vanuit een aantal McDonald’s franchiserestaurants in een zone van minder dan 10 minuten van deze restaurants. “Vandaag is het duidelijk dat klanten de keuze willen waar ze hun McDonald’s eten. Thuislevering zit momenteel in een testfase in 19 restaurants en de resultaten zijn heel positief.”, legt Stephan De Brouwer uit.

Het franchisenetwerk McDonald’s België heeft ook verschillende smaakinnovaties op zijn menukaart gezet. In februari werd het ‘Make it veggie’ gamma geïntroduceerd, een overheerlijk alternatief bestaande uit een vegetarische versie van een aantal producten met kip. In de lente breidde McDo zijn ontbijtaanbod ‘McMorning’ uit. Vijf lekkere en gevarieerde ontbijtformules bieden voor elk wat wils. Vier nieuwe burgers deden ook hun intrede in het Maestro gamma, een selectie van hamburgers met dat tikkeltje meer: de Wacko Guaco, de Glorious Giorgio, de Generous Jacqueline en onlangs de Fancy Francis met zijn Fancy Croquettes. Ze maken voortaan deel uit van dit gamma burgers met verrassende smaken en ingrediënten.

2018 : veelbelovend feestjaar

In 2018 zal het franchisenetwerk McDo België zijn gestage groei verderzetten zowel wat betreft de overgang van de restaurants naar McDo 2.0 als wat betreft de openingen, goed voor een investering van 25 miljoen euro.

2018 zal ook een feestjaar zijn: McDonald’s België viert zijn 40e verjaardag op 21 maart en de 50e verjaardag van de Big Mac.

Ten slotte is McDonald’s België partner van de Rode Duivels voor de wereldbeker voetbal komende zomer. McDonald’s België is fan van de Rode Duivels, maar vooral fan van alle Rode Duivels-fans.