Op de laatste Franchising Belgium Day konden we het nieuwste concept van Delhaize ontdekken; Delhaize Fresh Atelier, dat in oktober 2018 in Brussel zijn eerste verkooppunt opende door franchisenemer Mathieu Doumier bij de ingang van de Galerie Ravenstein.
Fresh Atelier is een nieuwe winkelformule, gericht op de huidige behoeften van stedelijke en tijdelijke klanten.
Multi-franchisenemer Mathieu Doumier
De heer Mathieu Doumier is een multi-franchisenemer van Delhaize die aan de leiding staat van vier proximité Delhaizes, drie Shop & Go’s en één Fresh Atelier. De carrière van de multi-franchisenemer was gevarieerd vooraleer hij zich als franchisenemer van de Delhaize-groep bij de retailwereld aansloot. Na het behalen van zijn diploma van ICHEC was hij twee jaar lang manager van een restaurant in Brussel, alvorens de volgende 5 jaar door te brengen in de wereld van de zakenreizen.
Mathieu wordt echter aangetrokken door de retailwereld en werd in januari 2015 een franchisenemer van Delhaize Groep van een lokale Shop & Go winkel op het Place Keym in Boitsfort. Smaakvol voor zijn nieuwe beroep werd Mathieu al snel een multi-franchisenemer bij Delhaize door de overname van Shop & Go verkooppunten. In juni 2018 ging hij de nieuwe uitdaging van het Fresh Atelier concept aan en werd hij de eerste franchisenemer van dit nieuwe Delhaize concept, dat eind oktober vorig jaar zijn deuren opende.
Drukke dagen voor de multifranchisenemer Mathieu
Dagelijks neemt hij contact op met de winkelmanagers en rapporteert hij over de omzet van de vorige dag, de verschillende acties die moeten worden ondernomen, de logistieke problemen die moeten worden opgelost gezien de situatie van Shop & Go in de metrostations die vanaf 5 uur ’s ochtends moeten worden afgeleverd.
In de namiddag brengt hij steeds 2 tot 3 uur door om zijn verschillende verkooppunten te beheren en sluit zijn dag af met het bekijken van al zijn e-mails. Kortom, een drukke dag !
Daarnaast zijn er vergaderingen met de adviseurs van de Delhaize-hoofdkwartierteams die hem één keer per week, maand en kwartaal vergezellen. Aan de andere kant organiseert hij een keer per maand een bijeenkomst met de managers van de franchiseverkooppunten.
In het geval van Fresh Atelier staat de relatie met Delhaize dichter bij partnerschap dan bij franchising, ze wisselen voortdurend ideeën uit om het concept te verfijnen en elke dag een beetje meer tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klanten.
MRT