Peter Verhelst opende onlangs zijn achtste franchise restaurant. Hij werkt sinds meer dan 40 jaar voor McDonald’s en werd voor de eerste keer franchisenemer in 1990. Portret van de franchisenemer trouw aan zijn werkgever.
In afwachting van zijn militaire dienst in 1980, deed Peter Verhelst een zes maanden durende stage in de franchiseketen. “Ik had een vriend van de familie, die franchisenemer van McDonald’s Place de la Bourse in Brussel was. Hij bood me zes maanden stage aan in het management.” De jongen had al interesse in de kolossale fast food-keten, zoals hij zegt: “Ik las, zodra ik begon, veel artikelen over McDonald’s en na mijn militaire dienst, wilde ik met hen blijven werken. “
Van manager tot franchisenemer
Inderdaad, het verhaal is niet ten einde. Peter Verhelst ontving, in Chicago, praktische en theoretische opleiding van zijn nieuwe werkgever. Hij leerde de grondbeginselen van de franchiseketen. “Tien jaar lang werkte ik in België en Europa voor McDonald’s. Ik was betrokken bij de opening van de eerste McDonald’s in Oost-Europa, maar ook in Spanje en Zuid-Frankrijk. ” In 1990 wordt Peter Verhelst officieel franchisenemer van een eerste restaurant in Antwerpen. “Er waren veranderingen bij McDonald’s en ik vertelde hen van mijn wens om een ??franchisenemer te worden. Met de carrière die ik bij hen al opgelopen had, was er geen probleem. Het werd een onderling overleg met het Amerikaanse bedrijf. De heer Verhelst staat nu aan het hoofd van 8 franchiserestaurants in Antwerpen en omgeving. Daarnaast stelt hij meer dan 300 mensen te werk in zijn franchiserestaurants. De franchisenemer heeft bovendien nog meer projecten: “Ik ben nog niet van plan om te stoppen, ik wil wel tien restaurants. Maar je weet nooit (lacht). “
Een overtuigde van het franchisesysteem
De relatie tussen de franchisenemer en de franchisegever zijn uitstekend, benadrukt de restaurateur: “Voor mij is het één van de beste franchisegevers in de wereld. Er is een dialoog tussen de franchisenemer, de franchisegever en leveranciers. Dit is de zogenaamde “three legged stool”. ” Maar de franchisenemer ziet ook nog andere belangen. “Het belangrijkste voordeel is in de aankoop, want het is McDonald’s, die de kwaliteit van het eten bepaalt, de prijs enz. Dit is een enorme tijdsbesparing voor ons als ondernemer. Een tweede voordeel heeft betrekking op de marketing. De marketing groep bestaat uit franchisenemers en de franchisegever, in plaats van de franchisegever alleen. ” De sleutel van deze ervaren franchisenemer om een franchiseverkooppunt winstgevend te maken ligt bij het personeel: “We moeten nauw betrokken zijn bij de franchiserestaurants, maar even belangrijk zijn de medewerkers. Het is noodzakelijk om bevoegd personeel te hebben. We zitten in een geweldig systeem, en het is een vrij ondernemerschap. Dit is zeer belangrijk om zichzelf te ontplooien. ‘
13
JAN
JAN