
De Belgische franchisesector staat in de schijnwerpers dankzij Karen Pollet, winnaar van de prijs ‘Franchisee of the year’ die werd uitgereikt tijdens de EFF Awards 2025. Deze onderscheiding is een erkenning voor haar grondige werk op het vlak van duurzame ontwikkeling en mensgericht, klantgericht management. Uitleg door de belangrijkste betrokkenen.
Franchising is een krachtig commercieel strategisch systeem waarin franchisegevers en franchisenemers nauw samenwerken om hun klantenbestand en marktaandeel te vergroten door middel van effectieve marketingallianties, zo wordt uitgelegd op de website van de Europese Franchise Federatie. En dat is precies waar het om gaat als we het hebben over de “EFF award bronze” die is toegekend aan Karen Pollet, multi-franchisenemer van het merk Carrefour Market in de categorie “Franchisee of the year”. Een welverdiende internationale erkenning, aangezien zij deze prijs in juni al had gewonnen van de Belgische Franchise Federatie. Een dubbelslag die het resultaat is van opmerkelijk hard werk en doorzettingsvermogen.
Een bekroning die een grondige aanpassing aan de behoeften van de klanten bevestigt
“We zijn enorm trots en vereerd met deze internationale erkenning”, zegt Giosino Cornacchia, directeur Market Operations bij Carrefour. “Het is een geweldige bevestiging van het harde werk en de toewijding van Karen, en van de kracht van het franchisemodel van Carrefour”, aldus de verantwoordelijke van de franchiseformule Carrefour.
Karen Pollet is er namelijk in geslaagd zich op Europees niveau te onderscheiden door haar operationele uitmuntendheid, haar vermogen om te innoveren en zich aan te passen aan de behoeften van haar lokale klanten, met respect voor de waarden en normen van Carrefour. “Klantvriendelijkheid is niet zomaar een algemeen begrip, het is een motto dat de overtuigingen samenvat die haar dagelijks leiden”, benadrukt Giosino Cornacchia.
Bovendien “heeft Karen altijd bijzondere aandacht besteed aan duurzaamheid, het terugdringen van voedselverspilling en de milieu-impact van haar winkel”.
Dit zijn allemaal doorslaggevende factoren die aantonen dat duurzaamheid en economische realiteit in de praktijk met elkaar te verzoenen zijn.
Een inspiratiebron voor andere franchisepartners
Toen we Karen Pollet vroegen naar haar reactie op de prijs, gaf ze ons meteen haar eerste indrukken: “Deze Europese prijs maakt me enorm trots en motiveert me om mezelf te blijven overtreffen en mijn klanten de best mogelijke service te bieden.”
“Het inspireert me om andere franchisenemers te inspireren, mijn ervaringen te delen en bij te dragen aan de voortdurende verbetering van het Carrefour-netwerk.”
Maar de prijs is ook een erkenning voor het werk van een heel team, dat essentieel is voor het succes van de winkel in Mariakerke.
De franchisenemer voegt er trots en zonder omwegen aan toe: “Deze onderscheiding biedt me meer zichtbaarheid en kansen voor persoonlijke en professionele ontwikkeling.”
Prijzen die het imago van Carrefour versterken
Een onderscheiding toegekend door de Belgische Federatie van Franchise in juni jongstleden, een tweede toegekend door de Europese Federatie … Voor Chantal Stas, woordvoerster van de grootdistributieketen, “versterken deze prijzen de bekendheid en het imago van Carrefour als kwaliteitsvolle franchisegever, die zich inzet voor zijn franchisenemers en klanten. Ze maken het merk aantrekkelijker voor potentiële franchisenemers die op zoek zijn naar een solide en performante partner”.
Bovendien “dragen ze bij tot het versterken van het vertrouwen van de klanten in Carrefour en zijn franchisewinkels”.
Voor het franchiseconcept staat het dan ook buiten kijf dat deze onderscheidingen een positieve dynamiek zullen creëren binnen het franchisenetwerk, door de uitwisseling van goede praktijken en innovatie aan te moedigen. “We zijn ervan overtuigd dat deze prijzen het sluiten van nieuwe franchiseovereenkomsten kunnen vergemakkelijken, door het succespotentieel van het Carrefour-model aan te tonen”, vat Chantal Stas samen.
Een menselijk avontuur gebaseerd op respect en wederzijdse betrokkenheid
“België heeft een dynamische en innovatieve franchisesector, die een belangrijke rol speelt in de economie van het land”, zegt Giosino Cornacchia, directeur Market Operations bij Carrefour.
Daarom moedigt de groep franchisegevers en franchisenemers aan om nauw samen te werken, ervaringen uit te wisselen en zich aan te passen aan veranderingen in de markt.
“Franchising is bovenal een menselijk avontuur, gebaseerd op vertrouwen, respect en wederzijdse betrokkenheid”, vervolgt Giosino Cornacchia. “Ik hoop dat deze erkenning andere Belgische ondernemers zal aanmoedigen om zich in franchising te storten en de commerciële en economische knowhow van onze merken in België uit te dragen.”
Essentiële partnerschappen ter ondersteuning van de Belgische economie
Bovendien zijn partnerschappen tussen franchisenemers en lokale producenten essentieel om een vertrouwensband met klanten op te bouwen en de economie van ons land te ondersteunen. “Als franchisegever hebben we een belangrijke rol te spelen als verantwoordelijke spelers binnen onze gemeenschappen, door lokale initiatieven te ondersteunen en bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van onze regio’s”, benadrukt Giosino Cornacchia.
Tot slot: “Het is essentieel om ethische en duurzame praktijken binnen de franchisesector te bevorderen om aan de verwachtingen van de consument te voldoen en het milieu te beschermen, terwijl we tegelijkertijd winstgevend en efficiënt blijven.”
OKT