De franchiseformule Domino’s pizza België introduceert ‘De dag van de Maaltijdbezorger’

Geplaatst door: Franchising Belgium

Met 62 vestigingen is de franchiseformule Domino’s Pizza het grootste bezorgrestaurant in België. Jaarlijks bezorgt de bekende pizzaketen alleen al één miljoen pizza’s. Bezorgers zijn ontzettend belangrijk voor de franchiseformule Domino’s pizza én de gehele food service markt. Zij vervullen een belangrijke functie in een economie waar het draait om snelheid en gemak. In Nederland is de vierde woensdag van september door de NVVM (Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers) uitgeroepen tot ‘De dag van de Maaltijdbezorger’. Domino’s Pizza introduceert dit jaar voor het eerst ‘De dag van de Maaltijdbezorger’ in België. Speciaal voor deze dag stapt Misja Vroom, CEO Domino’s Nederland en België na 20 jaar weer op de fiets.

1 miljoen pizza’s bezorgd

Misja Vroom, CEO van de franchiseformule Domino’s Pizza Nederland en België zag het aantal bezorgritten de afgelopen jaren flink stijgen. Misja: “Het afgelopen jaar verkochten we alleen al in België 3,2 miljoen pizza’s. Hiervan werden ruim één miljoen pizza’s thuis bezorgd. Het totaal aan bestellingen dat wordt bezorgd, ligt op 34%. Dit aantal neemt de komende jaren alleen maar toe.”

Naast dat het percentage bezorgmaaltijden de komende jaren stijgt, heeft Domino’s Pizza de ambitie om binnen nu en twee jaar het aantal winkels in België te verdubbelen. De roep naar goede bezorgers wordt daarmee alleen maar sterker. Misja vervolgt: “Maaltijdbezorgers zijn onmisbaar geworden in de huidige maatschappij. Het zijn de bezorgers die door weer en wind gaan. Ook op dagen wanneer niemand zin heeft om de deur uitgaan. Het WK was voor ons één van de drukste periodes. Op de wedstrijddagen verkochten we gemiddeld 10.000 pizza’s per dag.”

Hoewel online bestellen in opmars is, geeft 55% van de Belgen hun bestelling telefonisch door. In Nederland bestelt juist 64% van de mensen hun pizza’s online tegenover 36% offline.

60% van de ritten op E-bikes

Op de ‘Dag van de Maaltijdbezorger’ stapt Misja Vroom zelf op de fiets en bezorgt de pizza’s in Antwerpen. Misja: “Ik ben ontzettend trots op onze bezorgers die iedere dag weer de uitdaging hebben om de vers bereidde pizza’s zo snel en veilig mogelijk te bezorgen. Zelf begon ik 25 jaar geleden als manager en deed de meesten ritten zelf. Toen nog met de scooter of met de auto. Inmiddels vindt 60% van bezorgingen plaats op E-bikes. Vanaf 2021 willen we uitsluitend op E-bikes te bezorgen.”

Veiligheid

De toenemende vraag naar snelheid en gemak in de food service, vraagt ook om de juist opleiding en begeleiding van maaltijdbezorgers. Binnen de franchiseformule Domino’s pizza is daarvoor een speciale training ontwikkeld. Marc Peeraer, hoofd operations België licht toe: “We leren onze mensen dat het maken en bezorgen van pizza’s echt teamwork is. Zodra een bestelling op het scherm verschijnt, is het de taak van de pizzabakkers de pizza’s zo snel en goed mogelijk te bereiden. Bezorgers moeten op hun beurt klaarstaan om de pizza’s direct mee te nemen en de kortste route te vinden. We benadrukken dagelijks het belang van veiligheid op de weg. Door beter teamwork en efficiëntie wordt de snelheid in de winkel behaald. Niet daarbuiten.”

De franchiseformule Domino’s Pizza

Domino’s Pizza heeft wereldwijd ruim 15.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1993 gevestigd in België en heeft hier inmiddels meer dan 60 vestigingen. Als marktleider heeft Domino’s het grootste en meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks in de Benelux zo’n 15 miljoen absoluut verse, warme en kwalitatief hoogstaande pizza’s bezorgen. Domino’s Pizza België maakt sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (DPE). DPE is in Australië beursgenoteerd en is de master franchisenemer voor het merk Domino’s Pizza in Australië, Nieuw Zeeland, Monaco, Frankrijk, Japan, Duitsland, België en Nederland.

Voor meer informatie over het franchiseconcept van Domino’s Pizza, klik hier.