Cash Converters opent een 28ste Belgische franchisewinkel in Tubeke

Geplaatst door: Franchising Belgium

Cash Converters, de Australische wereldleider in kwaliteitstweedehands zet zijn expansie in België voort met de opening van een 28ste franchisevestiging, begin oktober in Tubeke.

Duurzaam hergebruik : de sleutels van het succes
In 2017 zal Cash Converters, de wereldleider in kwaliteitstweedehands, met meer dan 700 winkels wereldwijd verspreid, zijn twintigjarige aanwezigheid op Belgische bodem vieren. Zopas, begin oktober, opende Cash Converters een 28-ste vestiging in Tubeke (Waals-Brabant). Nieuwe openingen staan binnenkort gepland in de rest van het land.
Het succes van de keten valt in de eerste plaats te verklaren door de mentaliteitswijziging die, sinds meerdere jaren, geleidelijk aan tot stand gekomen is bij alle categorieën van de bevolking. Studenten, kaderleden, zelfstandigen, gepensioneerden…. Het cliënteel van Cash Converters is zeer heterogeen, maar deelt een gemeenschappelijk standpunt, dat op gezond verstand berust.
Enerzijds is het een kwestie van geen artikel weg te gooien, dat op nog goed functioneert en een zekere waarde heeft, maar waarvan men geen gebruik meer maakt. Anderzijds steunt de filosofie van Cash Converters op « de slimme aankoop », namelijk niet de volle pot gaan betalen wanneer er een perfect alternatief bestaat.
In totaal bezoeken niet minder dan een miljoen klanten regelmatig de winkels van Cash Converters, of het nu om te verkopen of te kopen is. « Onze klanten bezoeken ons zowel vanuit een economisch als een ecologisch perspectief», verklaart Kurt Rens, General Manager van Cash Converters België. « Wanneer een klant iets koopt of verkoopt bij Cash Converters, weet hij dat hij een goede zaak doet, terwijl hij tegelijkertijd zelf bijdraagt tot een duurzamer economisch model».
Ook al kent de sector van de tweedehands een groot succes op het internet, toch is de belangstelling voor echte, fysieke winkels, groot, wat op verschillende manieren te verklaren valt : “we hebben allemaal thuis, op de zolder, de garage of in de kelder, wel een artikel liggen dat wij dubbel hebben, een geschenk dat wij nooit geopend hebben of een product waarvan men geen gebruik meer maakt maar nog prima functioneert. De aanhangers van het Cash Converters-concept verklaren zich dan ook gelukkig dat geld dat ligt te slapen, te kunnen verzilveren, snel en in alle transparantie, door langs te komen in een van onze 28 winkels. Velen verkiezen ook een zekere veiligheid en respect van hun privacy. Ze willen dan ook liever met ons onderhandelen, in onze winkels, met ons personeel dat speciaal hiervoor opgeleid is, in plaats van een rechtstreekse onderhandeling te moeten aangaan met een potentiële koper van hun waren”, bevestigt Kurt Rens.
Smartphones, tablets en flatscreens, maar ook sportartikelen en klein huishoudelectro om maar een aantal productcategorieën te vermelden… het succes van Cash Converters berust uiteraard ook in het brede gamma artikelen, waaronder alle voorbeelden van de laatste technologische ontwikkelingen.
Tubeke, een logische keuze
De opening in Tubeke was op vele vlakken een logische keuze. Waar andere provincies of streken zoals Henegouwen en Brussel met 7 winkels, of Luik met 5 vestigingen – reeds een mooie concentratie kennen, is de winkel in Tubeke slechts de derde vestiging in Waals-Brabant, naast Waver et Woutersbrakel.
Zoals vele andere franchisenemers is François Garcia, die met zijn broer verantwoordelijk is voor de nieuwe winkel in Tubeke, snel kunnen doorgroeien in het universum van de de wereldleider van de kwaliteitstweedehands. Hij stond aanvankelijk in voor het beheer van een eerste winkel, kreeg twee jaar later de mogelijkheid om een vestiging te openen in Sint-Gillis, en snel daarna, een andere in Sint-Agatha-Berchem.
Wanneer zich de opportuniteit stelde om een nieuwe winkel te openen in Tubeke, aarzelde hij niet : “verschillende studies hebben ons aangetoond dat de regio rond Tubeke een groot potentieel biedt. Deze nieuwe winkel is nog maar pas open maar beantwoordt nu al ruimschoots aan onze verwachtingen. We bereiken een heel breed spectrum aan klanten, aankopers en verkopers, die ons snel gevonden hebben”, verduidelijkt François Garcia.