Eindelijk kunnen Belgische hamburgerliefhebbers zichzelf verwennen met een Whopper. Burger Brands Belgium, dat eerder al de Quick- franchise overnam, is van plan snel een sterke aanwezigheid in België en Luxemburg op te bouwen. Dit met behulp van een nieuw soort partnership met ING.
Een bezoek aan het hoofdkwartier van Burger Brands Belgium in Wilrijk kan verwarrend zijn. Nergens anders ter wereld zie je foto’s en logo’s, posters, menu’s en spulletjes van Quick en Burger King naast elkaar aan de muur hangen. “Nu moet ik me tenminste niet meer inhouden als ik zin heb in een Double Whopper”, grapt Kevin Derycke, CEO van Burger Brands Belgium.
Deryckes succesverhaal met Quick in België leidde ertoe dat Burger King hem de Master Franchise voor het merk in België en Luxemburg toevertrouwde. “Dat was niet zo vanzelfsprekend. We moesten hen gaan opzoeken en ervan overtuigen dat we ook voor Burger King een succesverhaal konden maken van de Belgische markt. De resultaten die we met Quick hadden geboekt, trokken hen over de streep. We hebben aangetoond dat we de knowhow in huis hebben, niet alleen op het vlak van franchising en business development, maar ook, en dat is nog belangrijker, wat de fastfoodsector betreft.”
Een deskundige speler
Kevin Derycke is niet aan zijn proefstuk toe. Hij startte zijn carrière als assistent- manager in een Quick-restaurant. In 13 jaar tijd klom hij op binnen het bedrijf, eerst in België en daarna in Frankrijk. “Toen Quick-restaurants in 2015 aan de Groupe Bertrand werd verkocht, besliste die laatste de Franse markt om te vormen in Burger King en de Belgische markt af te stoten. Ik werd teruggestuurd naar België om te helpen bij de verkoop.”
“Kharis Capital, het investeringsfonds dat de Belgische tak van Quick overnam, vroeg me om te blijven als CEO. Toen Quick Belgium en Luxemburg aan Kharis Capital werden verkocht, hadden we 101 restaurants in onze portefeuille, zowel franchisenemers als restaurants in beheer van het bedrijf. Vandaag heeft Burger Brands 60 mensen in dienst in de hoofdzetel. In het totaal zijn er 3500 personen actief in ons netwerk, waarvan 20% in onze eigen restaurants. Dat was uiteraard bijzonder geruststellend voor Burger King.”
Twee concurrerende merken? Geen enkel probleem, integendeel!
Is het niet vreemd dat hetzelfde bedrijf een concessie verleent aan concurrerende merken? Het klopt dat België het eerste land is waar dat gebeurt. De enige andere Belgische franchiser met twee merken in zijn portefeuille is Top Brands: zij beheren Pizza Hut en het franchisenetwerk Paul, maar die zijn nauwelijks op dezelfde markt aanwezig”, geeft Kevin Derycke toe.
“Dat neemt niet weg dat Quick en Burger King sterke merken zijn, met een stevige fanbasis. Bovendien is de Belgische markt verre van verzadigd: behalve Quick en McDonald’s zijn er geen fastfoodfranchises. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de ingewikkelde situatie op de Belgische markt, die uit drie gewesten bestaat en waar drie talen worden gesproken.”
“Bovendien zijn onze Quick- franchisenemers blij met onze beslissing, en dat vinden we erg belangrijk. Een aantal van hen zullen hun restaurant omvormen tot Burger King. Nog beter is dat anderen ervoor kiezen een nieuw restaurant te openen en beide merken aan te bieden. Dat betekent dat ze hetzelfde gevoel hebben: er is ruimte voor groei voor beide merken.” Jüry De Wulf, CFO van Burger Brands, is het daarmee eens. “De resultaten na de opening van onze eerste nieuwe restaurants zijn erg bemoedigend: de omzet overtreft ruimschoots onze verwachtingen.”
Een Win-Win- Win Partnership
Om de nieuwe franchisenemers te helpen bij de opening van hun restaurant en de bestaande eigenaars bij de omvorming van hun bestaande Quick-restaurant in een Burger King, sloot Burger Brand Belgium een nieuwe vorm van partnership af met ING. “Onze franchisenemers zijn natuurlijk in de eerste plaats ondernemers, en ze zijn erg goed in wat ze doen”, vertelt Jüry De Wulf.
“Toch heeft de ervaring ons geleerd dat er vaak een communicatieprobleem bestaat tussen de franchisenemers en de banken. Omdat we het als een deel van onze opdracht zien om hen op alle mogelijke manieren te helpen, beslisten we daar iets aan te doen.”
“ING bood een nieuwe vorm van partnership aan, die precies bleek te zijn waarnaar we op zoek waren: een raamovereenkomst tussen Burger Brands en ING voor de financiering van een nieuw restaurant of de omvorming van een bestaande Quick in een Burger King. Zolang een investering beantwoordt aan de criteria die we met ING hebben afgesproken, kan de franchisenemer snel zijn financiering krijgen.
Kennis doorgeven
“De raamovereenkomst was mogelijk dankzij onze uitstekende relatie met Burger Brands”, vertelt Jan Van den Bergh, Franchising Expert bij ING Belgium. “We kennen hun staat van dienst en weten hoe zorgvuldig ze te werk gaan bij het selecteren van nieuwe franchisenemers.
Ze kunnen de informatie die de franchisenemers indienen geloofwaardiger maken. Dat betekent dat we veel meer informatie krijgen en meer vertrouwen hebben.”
“Iedereen kan zich dus vinden in deze raamovereenkomst: de franchisenemer raakt sneller en vlotter aan een lening, ING kan erop vertrouwen dat de debiteurs betrouwbaar zijn en Burger Brands kan zijn franchisenemers meer ondersteuning bieden. Kevin Derycke en Jüry De Wulf zijn het erover eens: “We willen al het mogelijke doen om onze franchisenemers te helpen zich toe te leggen op wat ze het best doen: het openen en managen van een fastfoodrestaurant. Deze deal houdt voor hen een echte meerwaarde in.”
“De feedback van onze franchisenemers was tot op vandaag bijzonder positief.
Dankzij de raamovereenkomst kan het hele proces sneller en voorspelbaarder verlopen. En omdat we er vanaf het begin bij betrokken worden, kunnen we alle vragen van de bank helpen te beantwoorden. En zo zorgen we ervoor dat onze franchisenemers sneller aan een lening raken.”
Ambitieuze groeiplannen
Dankzij dit partnership zal Burger Brand Belgium zijn ambitieuze groeiplannen beter kunnen realiseren. “We hebben al een restaurant in Luxemburg geopend dat we zelf beheren”, vertelt Kevin Derycke.
“Daarnaast hebben drie franchisenemers met wie we al werkten al een restaurant geopend in Antwerpen, Charleroi en Namen.
Het volgende restaurant wordt in Brussel geopend. In totaal rekenen we op 7 tot 10 nieuwe restaurants per jaar in België. En we hebben er vertrouwen in: er is nog genoeg vraag op de markt om ons de komende jaren bezig te houden!”
Meer info?
Hebt u nog vragen over franchising? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Jan Van Den Bergh via deze link. Hij staat klaar om uw vragen te beantwoorden en kan u meer uitleg geven over onze specifieke aanpak voor franchise.
SEP