Franchiseketen Burger King gaat twee plantaardige burgers, de ‘Rebel Whopper’ en de ‘Rebel Chicken King’, in heel Europa op de markt brengen.
Zweden
Vivera, een Nederlandse fabrikant van vegetarische producten, ontwikkelde de nieuwe versie van de Chicken King. De vleesloze versie van de bekende Whopper werd dan weer ontwikkeld door Marfrig Global Foods en Archer-Daniels-Midland Co. Beide burgers werden deze zomer al in Zweden gelanceerd.
Burger King wil met de nieuwe burgers inspelen op de toenemende populariteit van plantaardige producten. De concurrentie zit immers niet stil: McDonald’s experimenteert sinds vorige maand in Canada met de PLT-sandwich (Plant-Lettuce-Tomato), als alternatief voor de bekende BLT-sandwich (Bacon-Lettuce-Tomato). In Nederland lanceerde ’s werelds grootste hamburgerketen onlangs nog vegetarische nuggets.
In de Verenigde Staten is een andere vegetarische burger van Burger King, de ‘Impossible Whopper’, al in meer dan 7000 vestigingen te koop. Volgens het bedrijf is die Whopper, die mee ontwikkeld werd door Impossible Foods, een groot succes. Bij het productieproces wordt er echter gebruik gemaakt van genetische manipulatie, waardoor het (voorlopig?) niet toegelaten is om de burger ook in Europa op de markt te brengen.
Voor meer informatie over het franchiseconcept Burger King, klik hier.
NOV