bpost neemt de franchisenetwerken Press Shop en Relay over

Geplaatst door: Franchising Belgium

bpost ontwikkelt sedert enkele jaren een groeistrategie, die onder meer gebaseerd is op diversifiëring met nieuwe activiteiten. Zodoende heeft bpost de ‘proximity’- en ‘convenience’-retailactiviteiten geïdentificeerd als een sector met een interessant groeipotentieel, een sector waarvoor de Belgische activiteiten van Lagardère Travel Retail ideaal gepositioneerd zijn.

Lagardère Travel Retail in België is actief in de ‘proximity-retail’, onder meer in stations en op luchthavens, met een netwerk van 220 verkooppunten, met vertrouwde merken zoals Press Shop en Relay, die het rechtstreeks beheert en waarbinnen het een breed gamma producten en diensten verdeelt. Het bedrijf organiseert ook de distributie van kranten en magazines naar ongeveer 5 345 verkooppunten en de losse verkoop hiervan.
Tot slot bouwde het onlangs ook een netwerk uit van ongeveer 735 punten voor de ophaling en de levering van pakjes, in België gekend onder de naam Kariboo!, en werkte het nog andere meerwaarde-oplossingen uit voor de e-commercewereld.
De overname van dit geïntegreerde retail- en distributienetwerk moet bpost de mogelijkheid bieden om een rendabele groei van deze activiteiten te ontwikkelen door dichter bij zijn klanten te staan en hun meer gebruiksgemak te bieden. Met dit project heeft bpost de ambitie om te investeren in deze groeibusiness, om meer verkooppunten te openen, om zijn dienstenaanbod voor zijn klanten (pendelaars, reizigers, onlineshoppers, lezers …) te diversifiëren, om zijn netwerk van afhaalpunten te blijven uitbreiden en zo zijn klanten een ruimer dienstengamma en meer leveringsmogelijkheden voor pakjes te bieden. Om deze transactie af te ronden moet bpost eerst nog het akkoord krijgen van de mededingingsautoriteiten.
Het huidige retailnetwerk van bpost met zijn postkantoren en PostPunten en het netwerk van Lagardère Travel Retail, met onder meer de Press Shops en de Relays behouden elk hun eigen kenmerken en productaanbod. Na de vereiste goedkeuring, zullen de partijen een franchise-akkoord sluiten voor het gebruik en de exploitatie van de merken van de groep Lagardère (Relay, Hubiz, Hello!) in België.

Bron: Persbericht bpost