
Nu ambachtelijke bakkerijen langzaam uit het stadsbeeld verdwijnen, wil franchiseketen Atelier Co-Pains deze trend omkeren door het concept in een gemoderniseerde vorm nieuw leven in te blazen. Met zijn ervaring in zowel het ambachtelijke als het industriële bakken slaat Serge Lamoral een unieke brug tussen beide werelden. Een gewaagde gok die hem een “BFF Award 2025” opleverde, als bekroning voor de groei van een netwerk van 10 verkooppunten verspreid over de provincie Antwerpen. Terugblik op een onorthodox commercieel parcours.
Een bewezen franchisemodel
Het franchisemodel van Atelier Co-Pains combineert het ambachtelijke vakmanschap van de bakkerijsector met een professionele en evolutieve aanpak.
“De franchisenemers waarderen onze ondersteuning op maat, die zowel opleiding, assortiment, communicatie als digitale tools omvat. We kiezen voor een samenwerking op basis van wederzijds respect en transparantie, en niet voor een top-downstructuur”, aldus de franchisegever.
Het andere ingrediënt van het franchisemodel is gebaseerd op de bedrijfswaarden: eenvoud, kwaliteit, gezelligheid en een warme ervaring.
“Succes komt niet alleen voort uit goede producten, maar ook uit een team dat zich betrokken voelt bij een gemeenschappelijke missie”, bevestigt Serge Lamoral.
“Samenwerken met vier partners die dezelfde koers varen, is een onschatbare kracht. Deze convergentie van belangen maakt het verschil.”
Het vlindereffect “Franchisegever van het jaar 2025”
Het ontvangen van een “BFF Award 2025” is niet alleen een kwestie van eer en erkenning voor alle interne productieteams en franchisepartners in het veld. “Deze prijs bekrachtigt onze visie en onze aanpak ten opzichte van andere spelers in de sector”, zegt Serge Lamoral verheugd.
Het betekent “dat we er echt in slagen een duurzaam en menselijk franchisemodel op te bouwen”.
Natuurlijk zorgt de vlindereffect van de prijs “Franchisegever van het jaar 2025” er niet voor dat het bedrijf zijn voeten niet meer op de grond houdt. “Deze prijs motiveert ons om onze verbeteringen voort te zetten en te blijven luisteren naar onze franchisenemers en klanten.”
Co-Pains Go : commerciële ambities gericht op innovatie
In de toekomst streeft het merk naar groei in zowel kwaliteit als kwantiteit. “We moeten ons meer richten op productinnovatie, zoals de recente introductie van hartige gerechten in de bakkerij, en meer nadruk leggen op data, klantervaring en procesefficiëntie.
Tegelijkertijd overwegen we nieuwe commerciële formules zoals Co-Pains Go: een hybride winkelconcept zonder personeel, met verse producten. Een ideaal concept voor bedrijventerreinen en drukbezochte plaatsen waar veel forenzen komen.”
De groei van de groep moet “gezond en duurzaam zijn, ondersteund door een sterke centrale structuur en een netwerk van betrokken partners”.
Het advies van Serge Lamoral aan toekomstige franchisenemers: “Durf het model te kiezen dat bij u past. Ondernemen is geen sprint, maar een parcours dat energie, inzet en doorzettingsvermogen vereist”.
De baas van het merk benadrukt: “We zijn niet op zoek naar ‘ondernemersklonen’, maar naar mensen die onze waarden delen en lokaal het verschil willen maken. De toekomst van de detailhandel blijft lokaal, betrokken en ambachtelijk – en wij willen daarin een belangrijke rol spelen.”
JUL