Albert Heijn blijft grootste franchiseformule in Nederland

Geplaatst door: Franchising Belgium


Albert Heijn blijft de grootste retailer van Nederland gemeten op basis van het aantal winkelverkoopvloeroppervlak. Gemeten naar het aantal verkooppunten moet Albert Heijn met 834 verkooppunten alleen Kruidvat voor zich dulden dat 859 verkooppunten heeft. Dat blijkt uit de jaarlijkse Top 100 formules in Nederland van onderzoeksbureau Locatus.
Franchiseformule Jumbo komt de top 10 binnen met 500 verkooppunten door de ombouw van de C1000-vestigingen. Gemeten in winkelvloeroppervlak is Jumbo inmiddels groter dan Gamma en is daarmee de tweede retailer van Nederland.

Top tien gemeten in verkooppunten

2015  Formule  Verkooppunten 
1 Kruidvat  859 
2 Albert Heijn  834 
3 Blokker 596 
4 Gall & Gall 594 
5 Zeeman  552 
6 Etos  541 
7 HEMA  531 
8 Keurslager  525 
9 Aldi  505 
10

Jumbo 

499 

Top tien gemeten in verkoopvloeroppervlak

2015 Formule WVO
1 Albert Heijn

1.020.193

2 Jumbo

616.581

3 Gamma

562.121

4 Praxis 447.917
5 Karwei 424.994
6 Intratuin 418.850
7 HEMA 370.293
8 Lidl 353.965
9 V&D 353.578
10 Aldi 353.215