Het franchisenetwerk Godiva, dat in 1926 in Brussel werd opgericht door chocolatier Joseph Draps, werd meer dan 10 jaar geleden overgenomen de Turkse holding Yildit, na meer dan 40 jaar deel uitgemaakt te hebben van de Amerikaanse groep Campbell Soup.
Een nieuwe CEO en nieuwe prioriteiten
De Amerikaanse Anne Young-Scrivner werd afgelopen september de nieuwe CEO van het franchisenetwerk Godiva ter vervanging van Mohamed Elsarky. Zij was eerder Executive Vice President Global Digital & Loyalty Development van Starbucks.
Haar prioriteiten zijn onder meer de digitalisering van het bedrijf, de globalisering van e-commerce, de expansie in Azië, voornamelijk in China, Japan en Noord-Amerika, en ten slotte de verbetering van de klantervaring binnen het winkelnetwerk.
Een andere prioriteit is de introductie van het merk Godiva in de grootwarenhuizen met een nieuw exclusief assortiment; Godiva Masterpieces.
Deze beslissing is in tegenstelling met de strategie die Godiva tot nu toe heeft gevolgd, waarbij zij haar producten alleen verkocht in eigen- of in franchiseverkooppunten in shops op luchthavens en in bepaalde boetieks en warenhuizen, waardoor zij een exclusief en luxueus karakter kreeg.
De eerste afspraken zijn vorig jaar gemaakt met de Engelse supermarktketen Sainsbury en het Nederlandse Albert Heijn, alsmede in bepaalde Amerikaanse, Canadese, Chinese, Turkse, Zweedse en Saoedische luxe supermarkten.
De doelstelling van het bedrijf met zijn nieuwe prioriteiten: de huidige omzet verdubbelen van 1 naar 2 miljard dollar over een periode van 5 jaar.
Godiva en franchising
Terwijl Godiva aanwezig is in ongeveer 100 landen wereldwijd met meer dan 800 boetieks, is haar aanwezigheid in Europa eerder bescheiden: in België met 6 boetieks in eigen beheer en 6 franchisewinkels, in Spanje 4 winkels in eigen beheer en 2 franchisenemers, in Duitsland één winkel in eigen beheer en één franchisenemer en in Rusland 2 boetieks in eigen beheer en één franchisenemer.
In 2017 sloot Godiva een partnerschap met Hilton Grote Markt te Brussel en opende het zijn eerste Godiva Café Chocolat in België, waar u niet alleen de chocolaatjes kan vinden, maar ook Godiva-desserts en warme chocolade.
Godiva lid van de Belgische Franchisefederatie
Godiva is al sinds vele jaren lid van de Belgische Franchise Federatie en engageert zich dan ook om de Europese Deontologische Erecode na te leven. Deze streeft naar een evenwichtige relatie tussen franchisegever en franchisenemer in een win-win-spirit.
JUL