Spar opent een zwart-wit franchise winkel in Sint-Martens-Latem

Geplaatst door: Franchising Belgium



De kans om een supermarkt te openen op een mooie locatie in de rijkste gemeente van Vlaanderen, kun je die laten liggen? Franchisenemer Cynthia De Pauw hoefde niet àl te lang na te denken, toen de opportuniteit zich aandiende. Langs de drukke N43 van Gent naar Deinze, tussen de dealers van luxe automerken, opende ze in februari een Spar-supermarkt – maar dan wel een Spar in Lexus-uitvoering, met heel wat bijkomende opties.

Het is een winkel geworden vol onverwachte accenten. Achter elke hoek ontdek je weer een andere verrassing. Een chique supermarkt was niet de ambitie, wéleen gezellige en onderscheidende winkel, vernemen we: “Ik had het idee dat we met een standaard Spar op deze locatie misschien niet het grote succes zouden boeken. Daarom ben ik voluit voor het verrassingseffect gegaan, voor beleving en gezelligheid. Ik wilde hier een winkel neerzetten waarover de klanten zouden praten. De mensen van Retail Partners Colruyt Group lieten me de vrijheid om het assortiment en de inrichting naar mijn hand te zetten.”

Kleur hoeft niet méér te kosten

De hand van de gedreven onderneemster is zichtbaar in het aparte winkelinterieur. Een witte vloer, zwarte wanden en zwart meubilair: het oogt niet alledaags, maar het is wel in lijn met de internationale trends, weet Cynthia De Pauw: “Ik ben vorig jaar naar de EuroShop-vakbeurs in Düsseldorf geweest om inspiratie op te doen. Daar zag je veel zwart en wit. Zeker in het verre Oosten staat men al wat verder met winkelbeleving, heb ik gemerkt. De supermarkt mocht er vooral niet ‘cheap’ uitzien, vond ik, wel gezellig en stijlvol. De witte vloeren geven een vrolijke toets, ik vind het veel aantrekkelijker dan grijs. Omdat we hier hoge plafonds hebben, konden we voor zwart opteren. Wit zou te koud zijn.”



De zwarte draadschappen van Wanzl ogen elegant en laten de producten mooi uitkomen. Op specifieke afdelingen zien we speciaal uitgevoerde schappen met ingebouwde ledverlichting, zoals bij wijn en alcohol, of cosmetica. Hier en daar permitteerde de onderneemster zich een ‘folietje’. Het aquarium op de visafdeling is een attractie die zeker door de kinderen op prijs gesteld wordt. Decoratieve lampenkappen brengen gezelligheid. “Ik wilde hier tonen dat ik binnen het vooropgestelde budget toch iets heel aparts kon realiseren. Een ander kleurtje hoeft uiteindelijk niet méér te kosten.”

Niet volgepropt en volop daglicht

Ook de koelmeubels in de winkel zijn zwart. “We hebben wel voor wit gekozen in de laatste gang van de winkel, waar zuivel en diepvries staan. De laatste gang is vaak de minst leuke, vind ik zelf, en ik was bang dat hij te donker zou zijn. De witte tinten brengen frisheid.” Met zijn 920 m² verkoopoppervlakte is deze buurtsupermarkt niet overdreven groot, maar toch krijg je als bezoeker een gevoel van ruimte: er is veel plaats op de versmarkt, de gangpaden zijn breed, de winkel werd niet ‘volgepropt’ en er is volop daglicht. Bijzondere aandacht besteedde Cynthia aan de verlichting. “Een goed verlichte winkel vind ik belangrijk, veel winkels zijn me te donker tegenwoordig. Samen met verlichtingsproducent Lunoo hebben we afdeling per afdeling nagedacht over het juiste licht, de geschikte filters… Ik ben erg tevreden over het resultaat.” (svr)

Bron: www.StoreCheck.be.